PromZ Magazine 2-2017

2017 - nummer 2 - www.promz.nl 83 no t e z Typisch Twente De regio is hot, dat schrijven we o.a. ook in onze ‘kerstspecial’ in dit nummer. Twente haakt op deze trend in met een blad onder de titel Typisch Twente, dat begin augustus werd uit- gebracht: een glossy over alles wat de regio te bieden heeft. Het blad is ontwikkeld als onderdeel van de overkoepelende merkcampagne ‘Tijd zat, in Twente’. In deze eerste editie leest men niet alleen wat de eigenzinnige streek zo ‘typisch Twente’ maakt, maar ook wat het betekent om tijd zat te hebben. Zo lees je over Het Theehuis, een magische plek waar het ‘eeuwige moeten’ wegvalt, over de vijfdaagse pelgrimstocht die je kunt lopen in Twente en zanger Henny Vrienten vertelt in een interview waarom hij soms de rust van Twente verkiest boven de drukte van de Randstad. Typisch Twente is gemaakt door Twente Marketing, in samenwer- king met Lemon Scented Tea en Deinze Media. (advertentie) Dick Brandwijk over MVO “Ik kijk altijd goed naar wat mijn klanten belangrijk vinden. Eén van mijn grootste opdrachtgevers, TBI holdings (met bedrijven als Croonwolter&dros, Comfort Partners, JP van Eesteren, Koopmans, Eekels Technology, ERA Contour) is gecertificeerd door SKAO. Er zijn veel bedrijven met verhalen over MVO. Ze vullen op allerlei discutabele internetladders hun gegevens in, maar worden niet gecontroleerd. Met dit certificaat wilde ik verder gaan dan alleen het verkopen van een mooi praatje,” aldus Dick Brandwijk (Brandwijk Kerstpakketten en Promo.nl) in een interview in het dit voor- jaar verschenen magazine CO2, een uitgave van Stichting Klimaatneutraal Aanbesteden en Ondernemen (SKOA). De Schoolcampus van vroeger… Tom Vroom (73) werkte bijna 25 jaar als inkoper bij V&D. Hij verzorgde de Schoolcampus, waar veel kinderen van de basis- school hun spulletjes kochten aan het begin van het nieuwe schooljaar. “Het geheim van de Schoolcampus was de grootte, de aansprekende dessins en het afwisselende aanbod,” zegt Vroom (in Vrij dd 19 aug. jl). “Wij lieten,” aldus Vroom, “in samenwerking met het Duitse warenhuis Karstadt en het Zweedse Ahlens, zelf ontworpen producten in het buitenland maken.” Zo’n thema werd slim doorgevoerd in een complete lijn: kaftpapier, etuis etc. zodat het verleidelijk was de bijbehorende producten aan te schaffen. Gewenst gedrag stimuleren Wel eens nagedacht over hoe promotionele producten maat- schappelijke issues aan de orde kunnen stellen? En zelfs ‘gewenst gedrag’ kunnen stimuleren? Alle media schrijven wel over de mobiele verslaving: langzaam wordt een maatschappelijk probleem zichtbaar. Communiceren we überhaupt nog wel face to face? Hoe mooi zou het zijn dat we in ieder geval tijdens het eten weer gewoon met elkaar praten? Of tijdens een vergadering de mobiel even wegleggen? Binnen de promotionele productenbranche is alles wat met de mobiel heeft te maken een belangrijk aanknopingspunt voor gifts en gadgets. Maar de tegenbeweging wordt ook zicht- baar in producten. Neem het mini ‘mobielvrije zone’ bordje van De Kerstmarktspecialist. Dit bordje, dat op PromZ Live een vakprijs in de categorie Kantoorartikelen kreeg toebedeeld (PromZ Promotional ProductZ of the Year) geeft ludiek en sub- tiel aan dat mobiel telefoongebruik soms even niet gewenst is. Zie www.artpoetrydesign.nl.

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5