PromZ Magazine 2-2017
2017 - nummer 2 - www.promz.nl 9 PromZ Magazine 18de jaargang, september 2017 PromZ Magazine is een uitgave van Het Portaal Uitgevers B.V. Veerdijk 40-i, 1531 MS Wormer Tel: 075-6475747 E-mail: info@hetportaal.com Verschijningsfrequentie: 2x per jaar, nr 2 is in combinatie met de ProductZ Finder Oplage: 16.500 exemplaren Abonnementen: Kunnen op elk gewenst moment ingaan voor de periode van een jaar. De abonnementsprijs bedraagt A 30,- (incl. 6% BTW en verzendkosten). Abonnementen dienen schriftelijk te worden opgezegd, tenminste een maand voor het verstrij- ken van de abonnementsperiode, bij Het Portaal Uitgevers, Veerdijk 40-i, 1531 MS Wormer Adreswijzigingen: Dienen schriftelijk, bij voorkeur op de adresdrager, te worden doorgegeven aan Het Portaal Uitgevers, Veerdijk 40-i, 1531 MS Wormer Hoofdredactie: drs Karin Schaper Redactionele medewerkers: Charles Borremans, Frank de Bruin, Sabine Doelman, Ed van Eunen, Allard Frederiks, Kees-Jan Rozestraten, mr Alexander Singewald, Marjolein Straatman Redactie-adres: Veerdijk 40-i, 1531 MS Wormer Mob: +31 (0)6-53166484 E-mail: k.schaper@words.nl Bladmanagement: John M. Swaab Tel: +31 (0)75-6475747 Mob: +31 (0)6-54994998 E-mail: john.swaab@hetportaal.com Advertentie-acquisitie: John M. Swaab Tel: +31 (0)75-6475747 Mob: +31 (0)6-54994998 E-mail: john.swaab@hetportaal.com Meryem Lasance-Karakus Tel: +31 (0)75-6475747 Mob: +31 (0)6-41960718 E-mail: meryem.karakus@hetportaal.com Arjan Woortman Tel: +31 (0)75-6475747 Mob: +31 (0)6-31773589 E-mail: arjan.woortman@hetportaal.com Traffic: Monique Zijlstra Tel: +31 (0)75-6475747 Mob: +31 (0)6-43004479 E-mail: monique.zijlstra@hetportaal.com Beeldmateriaal: Coverbeeld: Hollandse Hoogte BC Fotografie, iStockphoto, Ruud Jonkers, Luzan Veenendaal, Herbert Wiggerman. Vormgeving en DTP: Finnmedia B.V., Alkmaar Druk: Real Concepts B.V., Velp © Niets uit deze uitgave mag, op welke wijze dan ook, worden vermenigvuldigd en/of open- baar gemaakt zonder voorafgaande toestemming van de uitgever. 9 Het lijkt erop dat de consument minder zin heeft om aan (premium)promoties mee te doen. Dat signaleert promotiedeskundige Frank de Bruin aan de hand van het consumen- tenonderzoek naar de bekendheid en aantrekkelijkheid van promotievormen (zie pag. 28 en verder). We weten de consument steeds minder goed te prikkelen om deel te nemen aan sales promotionacties. Een trend waar we als vak bij stil moeten staan, zegt hij. Het bedrijfsleven dat acties inzet moet zich aangesproken voelen. Zijn er teveel acties die niet uitdagend zijn, of gewoonweg saai? Zijn er sowieso teveel acties, zeker online, waardoor de consument minder gemotiveerd is om mee te doen? Gaat de verassing er een beetje af? Vindt de consument de ingezette promotionele producten niet verrassend genoeg om mee te doen? Laten we het eens andersom zeggen: waarom scoort een Heineken met zijn Coolbag-actie heel hoog? Waarom lopen de acties bij AH waar je kunt sparen voor bestek, servies, pannen en moestuintjes als een tierelier? Consumenten gaan voor promotionele producten die ze ook echt kunnen gebruiken, ofwel de zogeheten functionele producten, helemaal als ze ook nog opvallend en mooi zijn vorm- gegeven. Je krijgt graag iets waar je wat aan hebt, ofwel een product met toegevoegde waarde. Of iets wat je graag zou hebben, maar jezelf niet zo gauw cadeau zou doen. Of er hangt best een stevig prijskaartje aan, waardoor het de moeite waard is om het via een spaaractie in je bezit te kunnen krijgen. En of het nu gaat om de consumentenmarkt of om business to business: zakelijke relaties zijn ook altijd gewoon consumenten. Uit alle onderzoeken die PromZ Magazine in de afgelopen jaren bij het bedrijfsleven heeft gehouden, komt altijd naar voren dat marketeers creativiteit en originaliteit van producten en van leveranciers heel belangrijk vinden. Maar vragen ze er echt om en maken ze daar ook echt gebruik van? Horen leveranciers niet iets te vaak dat het idee of het voorgestelde promotioneel product heel inventief is, maar dat de marketeers voor deze ene keer toch nog maar even naar de bekende weg vragen en de gebaande paden willen belopen? Dat ze toch weer in het oude (inkoop)patroon vallen? Wordt er niet te weinig gebruik gemaakt van de specifieke vakkennis van leveranciers? Zij werken voor honderden klanten en weten precies welke producten bij welke doelgroepen een hit zijn en het verschil kunnen maken tussen zomaar de zoveelste actie en een suc- cesvolle, opvallende en originele actie. Een leverancier is er toch ook juist voor advies, en niet alleen voor de offerte en de uiteindelijke levering van de promotionele producten? Vragen naar de bekende weg COLOFON COMMENTAAR DOOR KARIN SCHAPER p r o m z
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5