PromZ Magazine 1-2019
32 S tichting Leger des Heils Welzijns- en Gezondheidszorg is één van de grootste zorgorganisaties van Nederland. De stichting, waarvan het hoofdkwartier in Almere is gehuisvest, heeft in Nederland meer dan 6000 werknemers. Amsterdam is de grootste werkeenheid van het Leger des Heils, met ruim 1100 werknemers en meer dan 50 zorgvestigingen in de stad. “Eén op de acht mensen in Amsterdam is ernstig eenzaam. Het Leger des Heils verleent zorg aan duizenden mensen die geen helper hebben,” licht Bram de Korte, hoofd directiezaken, toe. “We helpen iedereen altijd, hoe dan ook, ongeacht de oorzaak van de problemen.” Rosse buurt De thee draagt de naam van de legendarische majoor Bosshardt, die als ontbijt elke dag een paar koppen thee en een kaneel- beschuitje nam. De majoor was voor velen in de tweede helft van de 20ste eeuw de verpersoonlijking van het Leger des Heils in Nederland. In 1948 (nu dus 71 jaar geleden) begon majoor Bosshardt met haar goodwill-werk dat uitgroeide tot de omvang- rijke organisatie die het Leger des Heils nu is. In 1965 maakte ze internationaal naam doordat ze tijdens haar werkzaamheden een zo goed als onherkenbaar gemaakte prinses Beatrix meenam Thee is het meest gedronken drankje ter wereld. Niet vreemd dus om thee als ‘hartver- warmend’ promotioneel product te gebruiken. Het Leger des Heils trakteerde in het kader van het 70-jarig bestaan in 2018 zijn medewerkers, vrijwilligers en cliënten op speciale Bosshardt-thee. FOTO: Luzan Veenendaal TEKST: KARIN SCHAPER Bosshardt-thee van Leger des Heils als ‘dank-je-wel’ over de Amsterdamse Wallen en haar liet zien welke problemen er speelden in de rosse buurt in Amsterdam. Risico beperken De Korte vertelt dat het 70-jarig bestaan van het Leger des Heils, en nog wat aanleidingen die toen actueel waren, mooie haakjes waren voor een feestelijk jaar om het Leger des Heils extra onder de aandacht te brengen en ook personeel, vrijwilligers en cliënten een beetje meer in de schijnwerpers te zetten. Het Leger des Heils greep de Dag van de Zorg, medio mei, aan als startschot voor de actie. De mensen kregen de speciale Bosshardt-thee, kaneelbeschuitjes, nog wat aardigheden en een bedankbriefje in een goodiebag (en later in het jaar als kerstpakket). Klein maar fijn. Het gaat niet om het prijskaartje dat er aan hangt, maar om het gebaar, zoals we vaker schrijven in PromZ Magazine. En zeker zorginstellingen moeten altijd oppassen met wat ze cadeau doen. Men vindt algauw dat het geld dat ermee gemoeid is beter aan de zorg besteed had kunnen worden. Zorginstellingen (en dat geldt voor alle non-profit organisaties) moeten die balans dan ook altijd goed voor ogen houden. Dat is mede de reden dat het idee om de Bosshardt-thee als private label verder te ontwikkelen en te gaan verkopen in supermarkten als AH bij een idee is gebleven, zegt De Korte. “We hebben nog voorraad en die Bram de Korte (l) en Jurriaan Jansen
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5