PromZ Magazine 1-2019

z 2019 - nummer 1 - www.promz.nl 35 9 O m de zoveel tijd steekt de discussie de kop op: opdrachtgevers willen wel het mooiste promotio- nele product, maar tegen de laagste prijs. Vervolgens worden er leveranciers benaderd om dat voor elkaar te krij- gen. En er zijn altijd wel (toe)leveranciers van promotionele producten die een goedkopere kopie kunnen leveren, vaak wel van een slechte of mindere kwaliteit, dat kan dan haast niet anders. Zie hier het dilemma: de (toe)leveranciers willen leveren, maar alle waar is ‘naar opdrachtgevers geld’. Het zijn uiteindelijk de opdrachtgevers die voor dergelijke marktont- wikkelingen de voorwaarden scheppen. En de markt die daar noodgedwongen in meegaat. Pineut En als er dan een namaakproduct wordt geleverd, en de opdracht- gever weet dat het om namaak gaat (waarvan de knopen en glazen ogen los springen bij eerste aanraking…) dan zijn de pop- pen aan het dansen en is iemand in de keten de pineut. Ik heb het dus niet over de situatie dat de opdrachtgever denkt dat hij het originele product heeft aangeschaft, maar zonder zijn medeweten een imitatie krijgt geleverd tegen een marktcon- forme prijs. Wanneer een nieuw ontwerp is nagemaakt van een eerder ontwerp kan er sprake zijn van inbreuk op intellectueel eigendom. De kenmerkende bestanddelen en de totaalindruk spelen hierbij een belangrijke rol. Er is sprake van inbreuk als de kenmerkende bestanddelen van het originele ontwerp, of een deel daarvan, zijn overgenomen in het tweede ontwerp én als de totaalindruk gelijk is. Zeven kleine wijzigingen in een ontwerp, waarbij de totaalindruk hetzelfde is gebleven, leveren gewoon een auteursrechtinbreuk op. Een ontwerp kan natuurlijk ook op zeven plaatsen zo worden gewijzigd dat een totaal nieuw beeld ontstaat. Er is dan inderdaad een nieuw werk ontstaan dat geen inbreuk maakt, maar dat kan soms ook al met minder wijzigingen. De wet van de zeven veranderingen is geen strikte regel. Het hangt er heel erg van af hoe ingrijpend de wijziging is in bestanddelen om wel of niet vast te kunnen stellen of de Vraag niet om namaak. Dat kan u (en uw leverancier) duur komen te staan. Als u als opdrachtgever weet dat u namaak krijgt geleverd, kunt u en/of iemand anders in de keten zwaar de pineut zijn. Blijf weg van (goedkope) namaak TEKST: MR ALEXANDER SINGEWALD auteursrechthebbende zich hiertegen succesvol kan beroepen. Dus wanneer kenmerkende bestanddelen zijn overgenomen en de totaalindruk van een werk (promotioneel product) hetzelfde is gebleven dan levert dit, ondanks een aantal verschillen, meestal auteursrechtinbreuk op. Nabootsing Wanneer een beroep op auteursrecht niet slaagt wordt er soms ook nog wel aanspraak gemaakt op ‘slaafse nabootsing’ ter bescherming. Indien een product niet door intellectueel eigen- domsrecht wordt beschermd, is nabootsing in beginsel vrij. Nabootsing kan echter niet zijn toegestaan als het origineel een eigen positie (een eigen gezicht) op de betreffende markt heeft en er gevaar is voor verwarring tussen het nagebootste product en het origineel. In dat geval is er sprake van oneerlijke mededinging. Mits een product een eigen gezicht op de markt heeft, moet bij de vraag of een nagebootst product verwarringsgevaar oplevert voor het origineel, naar alle relevante omstandigheden worden gekeken (voorbeeld: er zijn tientallen emmers te koop, maar elk met een eigen gezicht). Ten eerste dient men geen groter gewicht toe te kennen aan de overeenkomsten tussen de producten dan aan de verschillen. Ten tweede kunnen zowel pre-sale confusion als post-sale bij deze vraag een rol spelen (wat staat er bijvoor- beeld op de verpakking over herkomst). Tot slot kunnen zowel productverwarring als herkomstverwarring relevant zijn voor de beantwoording van de verwarringsvraag. Voorwaarde is verder dat de partij die aanspraak maakt op bescherming, via het leerstuk slaafse nabootsing, ook is opge- treden tegen dezelfde producten van andere producenten: want waren die dan geen slaafse nabootsing of is er gewoon niet opgetreden? Vraag niet om (goedkope) namaak. Dat kan u en uw leverancier duur komen te staan. mr Alexander Singewald, Singewald Consultants Group, www.privacy.nl

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5