PromZ Magazine 1-2019

38 I n het meest recente Opdrachtgeversonderzoek dat eind 2018 onder 154 opdrachtgevers is uitgevoerd, werd extra aandacht gegeven aan de vraag wie binnen de bedrij- ven nu precies verantwoordelijk is voor zaken die promotio- nele producten betreffen. Vaak wordt gedacht dat de inzet van promotionele producten vooral een zaak is van de marketing- en reclameafdeling. Uit het onderzoek blijkt dat inderdaad in 57% van de gevallen de marketing- en reclameafdeling direct of indirect betrokken is bij de inkoop van promotionele pro- ducten. Naast de marketing- en reclameafdeling blijkt ook de afdeling personeelszaken/HR in 15% van de gevallen zelf pro- motionele producten in te kopen. Niet in alle gevallen beslis- sen afdelingen voor zichzelf. Bij 18% van de opdrachtgevers is de inkoopafdeling betrokken bij het aanschaffen van promo- tionele producten en, met name bij kleinere bedrijven, speelt bij 29% ook de directie een belangrijke rol in het besluitvor- mingsproces. Veel coördinatie bij opdrachtgevers We weten niet hoe het bij uw bedrijf of organisatie is geregeld, maar bij ruim de helft van de bedrijven vindt coördinatie tussen verschillende afdelingen plaats als het om de inkoop van promo- tionele producten gaat. Bij een op de vijf opdrachtgevers vindt geen enkele vorm van coördinatie plaats. Dat zal vooral het geval zijn in situaties waarin slechts één afdeling betrokken is bij die inkoop. In de meeste gevallen (41%) regelt de afdeling waarvoor het promotionele product wordt ingekocht die coördinatie. In 31% van de gevallen is dat de afdeling inkoop. Hoe gaat u als opdrachtgever om met de inkoop van promotionele producten en de selectie van leveranciers die deze producten kunnen leveren? Die vragen komen steeds opnieuw aan de orde in het jaarlijkse Opdrachtgeversonderzoek dat PromZ Magazine laat houden door onderzoekbureau One Question. Met de uitkomsten kunt u uw eigen aanpak vergelij- ken met die van uw collega-opdrachtgevers. Inkoop promotionele producten vindt bedrijfsbreed plaats TEKST: ED VAN EUNEN Het is voor het eerst dat vragen hierover in het jaarlijkse Opdrachtgeversonderzoek gesteld worden. We weten dus niet of de rol van de inkoopafdeling belangrijker wordt of juist min- der belangrijk. Als we de geluiden uit de hoek van leveranciers mogen geloven zal die rol in de afgelopen jaren belangrijker geworden zijn. Dat kan mede te maken hebben met de groei in promotionele budgetten. In 2018 stegen die budgetten vol- gens de opdrachtgevers met gemiddeld 5,2%, terwijl diezelfde opdrachtgevers voor 2019 zelfs een budgetgroei van gemiddeld 7,3% verwachten. Het zijn gemiddelden, er zijn natuurlijk opdrachtgevers van wie de budgetten veel meer stijgen, terwijl andere opdrachtgevers geconfronteerd worden met budgetdalingen. Hoe zit het in uw bedrijf? De keuze van een leverancier Hoewel veel leveranciers van promotionele producten een belangrijk deel van hun omzet realiseren via ‘vaste’ klanten blijkt toch dat opdrachtgevers zich bepaald niet gebonden voelen aan specifieke leveranciers van promotionele producten. Rond 60% van hen heeft in 2018 ingekocht bij één of meer nieuwe leveran- ciers. Als het om kerstpakketten gaat is men trouwer: ruim 40% vond in 2018 een nieuwe kerstpakkettenleverancier. De overstap naar een nieuwe leverancier heeft aan de ene kant te maken met de originaliteit en prijs van de aangeboden artikelen en aan de andere kant, op enige afstand, met de geboden service en de breedte van het aangeboden assortiment promotionele producten.

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5