PromZ Magazine 1-2019

z 2019 - nummer 1 - www.promz.nl 39 FOTO: iStock Maak er geen spoedje van Beslissingen over het inschakelen van nieuwe leveranciers wor- den door veel opdrachtgevers relatief laat genomen. Aannemelijk is dat die beslissing in veel gevallen pas genomen wordt op het moment dat een bepaald promotioneel product ingekocht moet worden. Zo zegt in oktober 2018 ruim 40% van de opdrachtge- vers dat ze nog geen enkele beslissing genomen hebben over de in 2019 in te schakelen leveranciers. Ruim een kwart geeft aan dat er in 2019 gedeeltelijk met nieuwe leveranciers zaken zullen worden gedaan terwijl 5% in oktober 2018 al weet dat er in 2019 alleen maar met compleet nieuwe leveranciers gewerkt zal worden. Het resterende kwart van de opdrachtgevers weet in oktober 2018 al vrij zeker dat er in 2019 gebruik zal worden gemaakt van dezelfde leveranciers als in 2018. De cijfers laten zien dat je als opdrachtgever zeker niet uit de pas loopt als je de keuze van een leverancier zo lang mogelijk uitstelt, al zul je natuurlijk wel rekening moeten houden met de levertijd: te lang wachten kan ook weer risico’s creëren. En heeft doorgaans ook een hogere prijs als gevolg. Maak geen ‘spoedje’ van de order als het niet nodig is. Pennen nog steeds het meest gekochte product Hoewel de opdrachtgevers tijdens het Opdrachtgeversonderzoek 2018 wederom benadrukken dat ze vooral op zoek zijn naar origi- nele en creatieve promotionele producten leert de praktijk dat bij 32% van hen pennen het meest ingekochte product zijn. Op grote afstand volgen elektronische producten (9%) en promotioneel verpakte voedingsmiddelen (7%). Op de vierde en vijfde plaats volgen met 6% serviesgoed, tassen/rugzakken. Qua budget is de rol van pennen minder dominant: 11% van het promotionele budget wordt aan pennen besteed en 10% van het budget gaat naar elektronica. Overigens geven de meeste van uw collega-opdrachtgevers aan (80%) dat ze in 2018 ook duurzame promotionele produc- ten hebben ingekocht, zij het dat het omzetaandeel daarvan per opdrachtgever sterk kan verschillen. Maar de duurzame trend is toch duidelijk zichtbaar want 44% van de opdrachtgevers zegt dat ze in 2018 meer duurzame promotionele producten hebben ingekocht dan in 2017. Opdrachtgevers Leveranciers n= 154 98 % % Relatiegeschenk 30 55 Give-away 28 16 Gadget 17 4 Weggevertje 8 - Cadeautje 5 - Premium 5 21 Promotioneel product/ artikel 5 20 Reclameartikel 2 4 Hoe noemen opdrachtgevers en leveranciers promotionele producten? 8

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5