PromZ Magazine 1-2019

2019 - nummer 1 – www.promz.nl 41 z (advertentie) Inkoop promotionele producten vindt bedrijfsbreed plaats 9 Het beestje moet een naam hebben In het voorjaar van 2018 vroegen de onderzoekers aan de leveranciers van promotionele producten welke benamingen zij voor hun producten gebruikten. Eind 2018 is dezelfde vraag gesteld aan de opdrachtge- vers: hoe noemen zij promotionele producten? De bijgaande tabel laat zien dat er een behoorlijk verschil bestaat tussen opdrachtgevers en leveranciers als het gaat om het benoemen van promotionele pro- ducten (u kunt daar natuurlijk ook nog uw eigen woordgebruik mee vergelijken). In overgrote meerderheid hebben leveranciers het over ‘relatiegeschenken’. Op grote afstand volgt ‘premium’ (21%), dan wel ‘promotioneel product/artikel’ (20%) De term ‘give-away’ wordt minder vaak gebruikt (16%). Term ‘relatiegeschenk’ Opdrachtgevers kijken daar anders tegenaan. Weliswaar wordt door uw collega-opdrachtgevers ook het vaakst de term ‘relatiegeschenk’ gebruikt (door 30% van hen) maar vlak daarna komt ‘give-away’ met 28%, gevolgd door ‘gadget’ met 17% en ‘weggevertje’ met 8%. Beide laatste termen, ‘gadget’ en ‘weggevertje’, worden weer nauwelijks door leveranciers gebruikt. Nu zullen u en uw leverancier elkaar ongetwijfeld wel begrijpen als het om specifieke promotionele producten gaat maar het is toch inte- ressant om vast te stellen dat de woordkeuzes behoorlijk uiteenlopen. Iets waar vooral de leveranciers over na zouden moeten denken als zij communiceren met u als opdrachtgever. Wat leren we? Het PromZ Opdrachtgeversonderzoek 2018 heeft aangetoond dat promotionele producten, of hoe ze ook genoemd worden, bepaald geen exclusief speeltje van marketing- en reclameafdelingen zijn. Ook andere afdelingen worden er waar nodig bij betrokken en dat vergt de nodige coördinatie binnen de opdrachtgevende bedrijven. Een belangrijke en vermoedelijk groeiende rol is daarbij weggelegd voor inkoopafdelingen. In veel branches leert de ervaring dat, naar- mate meer afdelingen betrokken zijn bij een bepaalde aanschaf, de leverancierstrouw onder druk komt te staan. En inderdaad, ook als het gaat om promotionele producten blijken de lezers van dit blad, de opdrachtgevers, vrij moeiteloos over te stappen naar een nieuwe leverancier, vaak op een vrij laat moment. De indruk is dus dat bij nogal wat opdrachtgevers geen sprake is van een uitgebalanceerd, op de lange termijn gericht leveranciersbeleid bij de inkoop van promotionele producten. Er wordt in veel gevallen ad hoc beslist. Veel opdrachtgevers zoal u, zullen dat wel herkennen. Dit alles speelt zich af tegen een achtergrond van stijgende budgetten. Of de door uw collega-opdrachtgevers voorspelde budgetgroei dit jaar ook werkelijk gaat plaatsvinden zullen we aan het einde van 2019 weten. Dan is ook bekend welke effecten Brexit-avonturen en handelsoorlogen met China hebben gehad op het inkoopgedrag van de opdrachtgevers.

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5