PromZ Magazine 1-2019

z 2019 - nummer 1 - www.promz.nl 43 8 W e mogen stellen dat de wereld waarin we leven de laatste 20 jaar enorm veranderd is. En dan doel ik niet alleen op de komst van internet, de grote vlucht die social media nam, de komst van vloggers, bloggers en influ- encers. Of het feit dat Picnic inmiddels een gevestigde naam is maar nog een kleine speler, Cool Cat het daarentegen niet heeft gered, nog vele retailers de deuren gaan sluiten, maar net zoveel start ups en slimme retailers het gelukkig wél gaan red- den in deze nieuwe wereld. Maar de magere jaren die we achter de rug hebben, hebben ons leven –zakelijk en privé- op allerlei vlakken veranderd. En voorgoed veranderd, denk ik. Vliegschaamte Ga maar eens na hoe je op dit moment zelf anders in het leven staat dan pakweg 10 jaar geleden. Je doet je aankopen, van bood- schappen tot kleding, waarschijnlijk veel bewuster. Je koopt veel vaker verantwoord vlees, je kijkt wat vaker op een etiket, C&A Deze keer geef ik je een aantal tips & tricks voor de juiste stappen om het meest geschikte premium te vinden. Wij Nederlanders zijn nu eenmaal dol op lijstjes. Dat structureert immers je leven zo lekker. Premium stress? Doe je huiswerk! TEKST: KEES-JAN ROZESTRATEN -toch niet de meest hippe keten- adverteert volop met haar col- lectie van bio katoen. Diesel gate heeft je toch al wat meer in de richting van de hybride of 100% elektrische auto gestuurd. Het woord ‘vliegschaamte’ heeft zijn intrede gedaan. Langzaamaan gaat iedereen op deze wereld beseffen dat we bezig zijn de aarde niet te ‘bewonen’, maar ‘uit te wonen’. Bewuste keuzes De voorbeelden die ik hierboven noem hebben een bijzonder breed spectrum. Maar er is een rode draad bij al die voorbeelden: de gemiddelde consument is écht een stuk bewuster geworden bij het maken van keuzes. Dat is namelijk nog een gevolg van internet: de wereld is volledig transparant geworden. De consu- ment is niet (meer) voor de gek te houden, heeft een duidelijke eigen mening, filtert zin van onzin, kiest zelf en neemt andere consumenten mee in die keuzes. Oftewel, fabrikanten opgepast! U heeft te maken met een verwende en bijzonder wijze consu- FOTO: iStock

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5