PromZ Magazine 2-2019

12 Koketteren met de kroket Hoe het hip werd om kleding te dragen van Febo, Lidl en Zeeman Febo Fashion, Lidl-sokken, boxershorts van Zeeman, design-tassen van Jumbo. Het zijn steeds vaker de minder voor de hand liggende merken die goede zaken doen met kleding en accessoires waarop hun logo staat. Directeur Dennis de Borst van Febo: “We zijn van een stoffig, wat oubollig imago naar een redelijk cool merk gegaan.” T assen, T-shirts, sokken, joggingpakken, slippers, en ja, zelfs onderbroeken; het zijn populaire dragers van logo’s en merkbeelden. Maar sinds kort zijn het niet alleen meer de namen van de usual suspects – Calvin Klein, Adidas, Nike – waarmee mensen trots over straat gaan. Ook bedrijven als Lidl, Febo, Zeeman en Jumbo sieren het straat- beeld met kleding en tassen waarop hun logo prijkt. Het is mooie reclame voor het merk. Klanten dragen de merknaam letterlijk uit met promotioneel textiel. En ze zijn bereid om ervoor te betalen. Een Febo Fietstenue: 124,98 euro. Het Febo Snackshirt: 29,95 euro. De Febo Vet Warme Muts: 19,95 euro. Het is een greep uit de ‘haute friture’ van snackbarketen Febo. Oftewel Febo Fashion. Je moet er maar opkomen. “We bestaan bijna tachtig jaar. Dat een grote groep mensen met jouw merk wil lopen, dat geeft wel een enorme kick.” Directeur Dennis de Borst van Febo is de derde generatie in het familiebedrijf, opgericht door zijn opa, in 1941. Johan de Borst begon een brood- en banketbakkerij aan de Amstelveenseweg: Maison FEBO. Hij was van plan om die te openen in de Amsterdamse Ferdinand Bolstraat – vandaar de naam FeBo – maar de eerste automatiek kwam uiteindelijk aan de Karperweg. Door de jaren heen specialiseerde hij zich steeds meer in slaatjes en kroketten. Die waren zo’n succes, dat opa De Borst het woonhuis aan de Karperweg in 1960 omturnde tot automatiek. Daarmee was hij een pionier, want kroketten ‘uit de muur’, dat was nog iets bijzonders. Eigen kledinglijn Bijna tachtig jaar later zwaait kleinzoon Dennis de Borst de scepter over een bedrijf met ruim 75 vestigingen en een omzet van 43 miljoen euro. Groot geworden met kroketten en grillburgers. Maar nu ook met een eigen kledinglijn. Afgelopen juli lanceerde de snackketen alweer de vierde kledingcollectie, met rapster Famke Louise als boegbeeld. “Dan heb je het over een Febo-fan met ruim een miljoen volgers,” zegt De Borst. Het festivalseizoen van 2018 was rapper Donnie al het gezicht TEKST: ALLARD FREDERIKS

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5