PromZ Magazine 2-2019
66 R ecentelijk zette ik een post op Facebook waarin ik stelde dat de Oranjevrouwen voetbaltechnisch niet om aan te zien waren. Dit ging om de halve finale wedstrijd tegen Zweden. Onmiddellijk werd ik overstelpt met commentaar. "We hebben toch gewonnen zeikerd, azijnpisser" en zo kan ik nog wel even doorgaan. Sport is emotie en maakt veel los bij mensen. Welke sportpresta- tie van de afgelopen tijd is jou het beste bijgebleven? Ikzelf heb het niet droog kunnen houden bij de finish van Maarten van der Weijden. Wat een wereldprestatie om als eerste een Elfstedentocht zwemmend te volbrengen. Maar nu de volgende vraag: ‘Wie weet nog de sponsors van het vrouwenvoetbal en van Maarten te noemen?’. Ik durf te wedden dat deze vraag moeilijk te beantwoorden is. Zelfs door mensen uit ons vak. Stel je hebt een goedlopend bedrijf De terugkeer van de Formule 1 in Zandvoort, het EK Voetbal – met hopelijk Nederland als deelnemer en Amsterdam als één van de twaalf Europese speelsteden én de Olympisch Spelen in Tokyo. 2020 belooft een extra sportief jaar te worden. Genoeg reden om nu na te denken of je als bedrijf of merk wilt aanhaken als sponsor en hoe je uit die sponsering het hoogste rendement haalt. Pure emotie, koele cijfers of allebei? TEKST: PETER VAN GESTEL Sportsponsoring: (maakt niet uit of dit nu B-to-C of B-to-B is) en je zoekt een sport om te sponsoren. Hoe kies je een sport, waarmee moet je reke- ning houden en hoe belangrijk is de activatie van je merk? Groot versus klein Grote evenementen als EK's en WK's van 'grote' sporten en mul- tisportevenementen als de Olympische Spelen zijn relatief duur en je bent één van de vele sponsors. Daar staat tegenover dat deze evenementen veel exposure heb- ben en je dus zichtbaar bent. Mits je behoorlijk wat mediageld te besteden hebt om te activeren. Onderzoek* wijst uit dat je geïnvesteerde marketing euro rondom grote toernooien veel minder effect heeft. Als er bijvoorbeeld gevraagd wordt naar herinnering van de uiting, dan is deze als gevolg van de toenemende mediadruk veel lager dan in een periode waarin er niet zo'n hoge mediadruk op een evenement Hij zette een wereldprestatie neer, maar qua sponso- ring/activatie valt er nog een wereld te winnen voor het team rondom Maarten van der Weijden. Denk eens aan gele badmutsen met een Lotto logo. Delta Lloyd die handdoeken uitdeelt en ons 'drooghoudt'. En waarom niet alle boten voorzien van stootwillen met het logo van KPN om maar eens iets te noemen… WWW.FACEBOOK.COM/MAARTEN.VANDERWEIJDEN.7
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5