PromZ Magazine 2-2019

z 2019 - nummer 2 - www.promz.nl 67 8 ligt. Echter, de koopintentie is in die periode wel hoger. Ga je voor naams- c.q. merkbekendheid, dan kun je dus beter kiezen voor een kleinere sport of bijvoorbeeld een individuele sporter. Is meer omzet of verhoging van de aankoopfrequentie een doel, dan kun je best kiezen voor een groot toernooi van een 'grote' sport. Wil je je merk een betere breinpositie geven in het hoofd van de consument of beslisser van een bedrijf, dan is sponsoring van een groot toernooi of een multisportevenement eveneens een goede keuze. Maar de voorwaarde is dan wel dat je als bedrijf 'diepe zakken' hebt. Hobby van de baas Maar al te vaak bepaalt de hobby van de eigenaar/directeur/ beslisser de keuze voor de sport. Op zich is hier niets mis mee, mits er wel een duidelijke fit is tussen het merk/bedrijf en de sport/sporter. Hoe beter de spon- soring aansluit bij de ambitie en uitstraling van een merk, hoe opvallender en relevanter een merk kan activeren. De fit blijkt dan uit de effectiviteit van de activaties. Die is belang- rijker dan de perceptie van passendheid door de consument. Overigens is er een ongeschreven regel dat als je succesvol wilt zijn met sponsoring, de activitatie minimaal vijf maal het geïn- vesteerde bedrag moet zijn van je sponsorbedrag. Om een kleine indruk te geven. Coca Cola betaalde als sponsor van de laatste Olympische Spelen (zomer) 100 miljoen dollar. Om het merk te activeren via onder andere het eigen product en diverse media- platform spendeerde het frisdrankmerk het tienvoudige. Houd hier rekening mee als je gaat sponsoren. Met alleen geld inleggen bij je favoriete amateurclub is niets mis, maar in dat geval gaat het om doneren in plaats van sponsoren. Sponsoring vraagt om activatie. Dat kost nu eenmaal geld, maar levert daar- entegen ook meer op. 40 miljard Uit het rapport Global Ad Trends van het World Advertising Research Center (WARC) blijkt dat de wereldwijde uitgaven aan sponsoring in 2018 ruim 40 miljard euro bedroegen (dit was 27 miljard in 2009). Dit betreft dan alleen nog maar de investeringen die gemoeid zijn met de rechten en niet de investeringen in activatie. Het lijkt een enorm bedrag maar in Nederland gaat er naar schatting zo'n 800 miljoen euro om en dat is slechts één vijfde van alle reclame-investeringen. Waarschijnlijk is dit ook de reden dat er zo weinig wetenschappelijk onderzoek is gedaan naar sportsponsoring. Sponsoring zorgt voor een positievere merkattitude bij de fans. Bekijk de feelgood commercial van KPN op WWW.YOUTUBE.COM/WATCH?V=0BQ_XUWLGV0 Sportfactsheet 2018: De 548 belangrijkste sportevenementen trokken in 2017 samen 11,7 miljoen bezoeken. De loopsport-/ atletieksector was veruit de populairste met een totaal bereik van 4,3 miljoen verdeeld over 166 evenementen. Best bezochte evenement was de marathon van Rotterdam. WWW.RESPONS.NL

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5