PromZ Magazine 2-2019
7 2019 - nummer 2 - www.promz.nl PromZ Magazine 20ste jaargang, september 2019 PromZ Magazine is een uitgave van Het Portaal Uitgevers B.V. Veerdijk 40-i, 1531 MS Wormer Tel: 075-6475747 E-mail: traffic@hetportaal.com Verschijningsfrequentie: 2x per jaar, nr 2 is in combinatie met de ProductZ Finder Oplage: 16.000 exemplaren Abonnementen: Kunnen op elk gewenst moment ingaan voor de periode van een jaar. De abonnementsprijs bedraagt A 30,- (incl. 6% BTW en verzendkosten). Abonnementen dienen bij voorkeur via traffic@ hetportaal.com te worden opgezegd, tenminste een maand voor het verstrijken van de abon- nementsperiode. Adreswijzigingen: Dienen bij voorkeur, onder vermelding van het abonneenummer op de adresdrager, via traffic@hetportaal.com te worden doorgegeven. Hoofdredactie: drs Karin Schaper Redactionele medewerkers: Frank de Bruin, Sabine Doelman, Ed van Eunen, Allard Frederiks, Kees-Jan Rozestraten, mr Alexander Singewald, Marjolein Straatman Redactie-adres: Veerdijk 40-i, 1531 MS Wormer Mob: +31 (0)6-53166484 E-mail: k.schaper@words.nl Bladmanagement: John M. Swaab Tel: +31 (0)75-6475747 Mob: +31 (0)6-54994998 E-mail: john.swaab@hetportaal.com Advertentie-acquisitie: John M. Swaab Tel: +31 (0)75-6475747 Mob: +31 (0)6-54994998 E-mail: john.swaab@hetportaal.com Meryem Lasance-Karakus Tel: +31 (0)75-6475747 Mob: +31 (0)6-41960718 E-mail: meryem.karakus@hetportaal.com Arjan Woortman Tel: +31 (0)75-6475747 Mob: +31 (0)6-31773589 E-mail: arjan.woortman@hetportaal.com Pierre van den Ancker Tel: +31 (0)75-6475747 Mob: +31 (0)6-43854384 E-mail: pierre.vandenacker@hetportaal.com Traffic: Monique Zijlstra Tel: +31 (0)75-6475747 Mob: +31 (0)6-43004479 E-mail: traffic@hetportaal.com Beeldmateriaal: BC Fotografie, Ad Bogaard, iStockphoto, Hollandse Hoogte, Luzan Veenendaal Vormgeving en DTP: Finnmedia B.V., Alkmaar Druk: Drukkerij Tesink, Zutphen © Niets uit deze uitgave mag, op welke wijze dan ook, worden vermenigvuldigd en/of open- baar gemaakt zonder voorafgaande toestemming van de uitgever. 9 De economisch deskundigen – elke universiteit heeft er wel één - rollen in de media de laatste tijd weer over elkaar heen om ons te waarschuwen dat er wellicht weer een economische stagnatie, zo niet recessie of crisis aan zit te komen. Media gedijen bij slecht nieuws, vergeet dat niet. En net als het weer, worden ook de economische vooruitzichten niet altijd juist voorspeld. Maar stel dat dat ze gelijk hebben… Iedereen heeft nog het schrikbeeld van dé crisis van 2008 voor ogen. Niemand die daar naar terug verlangt. Maar als je zo vaak over teruggang leest, blijft dat scenario hangen en ligt doemdenken op de loer, zowel in de privésituatie als zakelijk. Dan willen managers weer op de rem trappen en komt er minder budget beschikbaar voor zaken die dan als ‘minder belang- rijk’ worden bestempeld. Als gevolg van de vorige crisis zagen we dat ondernemingen door budgettaire beperkingen nogal wat marketinginspanningen tot een minimum terugbrachten of zelfs schrapten. Dat had ook zijn gevolgen voor het beleid op het vlak van sales promotion en loyalty – en in het verlengde daarvan voor de inkoop van premiums, promotionele producten en relatiegeschenken. Heel wat bedrijven hadden daardoor de laatste jaren wat in te halen waar het gaat om merk- activatie en klantbehoud. Marketeers weten heel goed dat je er als merk en bedrijf maar niet van mag blijven uitgaan dat de consument jouw merk blijft kennen en prefereren, en ook de zakelijke klant moet aanleidingen en ‘aha-momenten’ aangeboden krijgen om een echt trouwe klant te blijven. En ook personeel heeft een dank-je-wel en waardering nodig. In allerlei sectoren neemt de krapte aan personeel toe, schreef het UWV onlangs. ‘Dat is slecht voor de economische groei en voor het werkplezier.’ In 2015 begon de inhaalslag, die nog steeds doorzet. Bedrijven moeten daar nu het rendement van kunnen zien. En nu de beleidsplannen voor het nieuwe jaar gemaakt gaan worden, hopen we van harte dat er niet weer - flink - bezuinigd gaat worden op marketing, (actie)communi- catie en loyalty. Want sneller dan je lief is, breek je af wat totnutoe weer is opgebouwd aan merkbekendheid, imago en de binding met klanten en medewerkers. Promotionele producten, relatiegeschenken, kerst- en eindejaarspakketten; het is geen Haarlemmer olie, maar hun effectiviteit is door de jaren heen vaak genoeg bewezen. Vaak zorgen ze net voor dat beetje extra dat nodig is om bij de (potentiële) doelgroep top of mind te worden of te blijven. Het is niet voor niets dat een omvangrijke, wereldwijde industrie is gericht op alles wat te maken heeft met het ontwerpen, produceren, inkopen en inzetten van promo- tionele producten. En ook in Nederland besteden marketeers en inkopers tientallen miljoenen euro’s aan deze middelen. De marketingpower van deze tools heeft zich zo langzamerhand echt wel bewezen. Kijk maar naar de successen die de grote supermarkten ermee behalen. Promotionele producten verdienen een vaste plaats in de marketing- en communicatiestrategie van ondernemingen en non-profit instellingen. Het schrikbeeld van de crisis COLOFON COMMENTAAR DOOR KARIN SCHAPER p r o m z
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5