PromZ Magazine 2-2019
z 2019 - nummer 2 - www.promz.nl 71 Pure emotie, koele cijfers of allebei? 9 Fans, fans, fans Bij sportsponsoring draait alles om fans. Met name om fans van je merk. Het uitbreiden van je fanbase is dan ook een belangrijke doelstelling van de sponsoring. Een goed voorbeeld van uitbreiding van die fanbase door spon- soring is KPN met schaatsen. Nu hoor ik je denken ‘KPN stopt er toch mee?’, en dat ik ook het geval. Maar de reden om ooit in het schaatsen te stappen was uitbreiding van de fanbase en dat is ze zeker gelukt. Sponsoring zorgt voor een positievere merkattitude bij de fans. De merkoverweging, merkvoorkeur en aanbevelingsintentie is hoger dan bij mensen die geen fan zijn. Fans van schaatsen overwegen KPN dus vaker dan andere telecommerken. Ook worden uitingen die met de sponsoring te maken hebben, sympathieker gevonden dan andere reclame-uitingen. Dit kan echter ook te maken hebben met het feit dat het geen 'harde' commerciële boodschap betreft. B-to-B succesvoller Het zal je misschien verbazen, maar sponsoring blijkt succes- voller in de zakelijke markt. Delta Lloyd is al jaren sponsor in water-gerelateerde sporten en richt zich hierbij zowel op de consumenten- als de zakelijke markt. Deze laatste is voor hun succesvoller, waar het gaat om conversie van klanten. Er is geen verder onderzoek naar gedaan, maar één van de rede- nen zou kunnen zijn dat er in de zakelijke markt gewoon minder sponsors en dus minder concurrenten zijn. Daarnaast vinden er veel activaties plaats in de relatiemarketingsfeer en blijkbaar is dit vaak succesvoller. Nu wordt de zakelijke markt nog vaak gezien als 'bijvangst' in sponsoring, met name door grote sponsors. Maar het advies is kijk eens serieus naar de B-to-B-markt, ook als hoofddoelstelling! * Going for gold: Investigating the (non)sense of increased advertising around major sports events. International Journal of Marketing, 31(1), pp. 2-15. Trends in sportsponsoring ISPO heeft laten onderzoeken wat de grootste trends zijn in sportsponsoring voor 2019: • Storytelling en content marketing worden steeds belangrijker • Targeting (het je duidelijker kunnen richten op diverse doelgroepen via diverse kanalen) is een blijvertje • Influencer marketing gaat steeds professioneler worden, ook in sportsponsoring http://bit.ly/sponsormarketing Startdatum Einddatum Evenement Plaats 10-jan 12-jan ISU EK Langebaan Schaatsen Heerenveen 24-jan 26-jan EK Shorttrack Debrecen, Hongarije 25-jan 26-jan KPN NK Schaatsen Allround & Sprint Heerenveen 13-feb 16-feb ISU WK Afstanden Schaatsen Salt Lake City, USA 13-feb 15-feb WK Shorttrack Seoul, Zuid-Korea 14-feb 16-feb Shorttrack World Cup 6 Dordrecht 28-feb 1-mrt ISU WK Schaatsen Allround & Sprint Hamar, Noorwegen 7-mrt 8-mrt ISU World Cup Finale Schaatsen Heerenveen 8-mrt NN CPC Loop Den Haag Den Haag 4-apr 5-apr NN Marathon Rotterdam Rotterdam 19-apr Amstel Gold Race Zuid-Limburg 30-april 3-mei Formula 1 Dutch Grand Prix Zandvoort 9-mei 16-mei Invictus Games Den Haag 9-mei 31-mei Giro d'Italia Boedapest, Hongarije 12-mei 16-mei Eurovisie Songfestival Rotterdam 24-mei Women’s Champions League final Wenen, Oostenrijk 27-mei Europa League final Gdansk, Polen 30-mei Champions League final Istanbul, Turkije 12-jun 12-jul EURO 2020 / EK Voetbal 12 Europese steden waar onder Amsterdam 12-jun 14-jun SONS 2020 /Special Olympics Nationale Spelen Den Haag 27-jun 19-jul Tour de France Start in Nice, Frankrijk 21-jul 24-jul Internationale Vierdaagse Afstandsmarsen Nijmegen Nijmegen 24-jul 9-aug Olympische Spelen Tokyo, Japan 3-aug 8-aug Sneekweek Sneek 12-aug 16-aug SAIL Amsterdam Amsterdam 14-aug 6-sep La Vuelta / Ronde van Spanje Start in Utrecht (14 - 16 augustus in Nederland) De eerste acht maanden van 2020 bieden een aaneenschakeling van grote sportevenementen, met in eigen land ook nog eens het Eurovisie Songfestival en Sail Amsterdam als extra topevenementen.
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5