PromZ Magazine 2-2019

z 2019 - nummer 2 - www.promz.nl 79 8 W at was het in 2017 nog stil qua inhaken op Oranje vrouwenvoetbal. Op een heel enkele sponsor na durfde niemand actief aan de slag te gaan met deze voetballende dames die toch een serieuze kans maakten op de Europese titel en dat nog wel in eigen land! Twee jaar later is het heel anders en zijn alle sponsoren van Oranje ontwaakt en zagen we een aantal bijzondere inhaak campagnes rond onze Oranje Leeuwinnen. Zeker daar vrouwenvoetbal een nieuw publiek aanboort dat veel meer uit gezinnen en vrou- wen bestaat, biedt dat extra kansen. Sponsors zeer actief ING hoofdsponsor van Oranje en automatisch ook van de Leeuwinnen ontwikkelde een campagne met als titel “Niets houdt ons tegen”. Mooie films, waarbij de reis die een paar jaar geleden begon, in beeld wordt gebracht. Een reis waarin kei- hard getraind is. Vechtend tegen vooroordelen en persoonlijke obstakels. Met de modernste technieken en in de nieuwste trai- ningsfaciliteiten. Een reis waarin een team gesmeed is dat voor elkaar door het vuur gaat. Uitgevoerd in een aantal verschillende films die naast TV zowel op social media werden ingezet als op het eigen YouTube kanaal ING Only Football, waarmee ING jon- geren wil inspireren om te gaan voetballen. Ook sponsor KPN greep terug in de tijd. Zij brachten de eerste 11 van ‘73 samen, die als een bijzonder stel deskundigen sup- port gaven aan het huidige Oranje team. Tevens kon je via een WhatsApp groep met deze Nederlandse voetbalvrouwen, die in 1973 de eerste officiële interland speelden, appen. Minder span- De Oranje Leeuwinnen schitterden deze zomer met een finale plek op het WK in Frankrijk. Vrouwenvoetbal is in opkomst. Het spelniveau verbetert, stadions kleuren oranje en kijk- cijfers gaan door het dak. Dit succes betekende tevens een commerciële doorbraak in een flinke hoeveelheid aan Oranje inhaak-activaties. Oranje Leeuwinnen scoren ook met inhaakacties! TEKST: FRANK DE BRUIN nend was de KNP activatie waarbij je bij KNP winkels gratis een Oranje hoes voor je mobiel kon afhalen. Andere officiële sponsors die actief waren tijdens dit WK waren Staatsloterij “#Fan van voorpret” met een focus op de Oranjekaravaan die voor elke wedstrijd door de speelstad trok als Oranje aan de bak moest. Sponsor Coca-Cola stak Oranje Leeuwinnen een hart onder de riem met een bedank campagne “we hebben ons mannetje vrouwtje gestaan”. Nieuw partners van Oranje Meer vuurwerk op activatie gebied kwam van een aantal nieuwe partners die zich juist op het vrouwenvoetbal hebben gestort. AH startte dit jaar met een voetbalplaatjesactie waarbij je naast de eredivisie teams ook het Oranje Leeuwinnen team kon sparen. Echt los gingen zij eind mei met als titel “fan van de Oranjeleeuwinnen”. Diverse acties liepen bij AH zoals een gratis speciale poster van dit dreamteam, speciale Oranje TV spot met een song, gezongen door Maan en vele social media activiteiten. AH is zo tevreden over deze samenwerking dat zij besloten heb- ben om vier jaar lang het vrouwenvoetbal te omarmen. Ook Unilever, die in het verleden sponsor was van de KNVB, meldde zich dankzij het vrouwenvoetbal. Calvé pindakaas maakte weer een beauty van een commercial waarin Lieke Martens de absolute hoofdrol speelde. Tevens kon je in de winkel kiezen uit 16 verschillende potten Calvé pindakaas met daarop de namen van de Oranje speelsters. Een OranjeLeeuwinnen-Doeboek kreeg je gratis als je een van actieproducten kocht.

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5