PromZ Magazine 2-2019

2019 - nummer 2 – www.promz.nl 81 z (advertentie) 9 Oranje Leeuwinnen scoren ook met inhaakacties! Andrelon, ook een merk van Unilever, trakteerde Nederland op gratis fan sjaaltjes o.a. verkrijgbaar bij Kruidvat waar het sowieso “voordeel scoren” was met kans op een reis naar Frankrijk of een van de andere 1000 sportieve prijzen. En de winnaar is…. Zeker de meest opvallende activatie was die van Blokker. Je kon alle 16 dames sparen in grappige miniaturen, gratis bij elke 10 euro beste- ding. Deze Oranje Leeuwinnen hebben een kliksysteem waardoor je ze eenvoudig kunt bevestigen op het exclusief voor Blokker ontwikkelde tafelvoetbalspel. Zo kun je een potje tafelvoetballen met jouw per- soonlijke selectie. In de verpakking van de Oranje Leeuwinnen zit een dubbelzijdig tape zodat je deze bijvoorbeeld je koelkast, TV, computer, broodtrommel of fietsstuur kan bevestigen. Echter de echte winnaars zijn natuurlijk de Oranje Leeuwinnen zelf die de komende jaren eindelijk dezelfde vergoeding krijgen als hun man- nelijke collega’s. De KNVB kijkt al vooruit en gebruikt het succes Oranje Leeuwinnen als promotie voor het binnenhalen van het WK 2027. De direc- tie van de bond voert gesprekken met de top van de mondiale federatie FIFA, met als doel over acht jaar het WK te kunnen organiseren. Niet alleen het succes van de ’Leeuwinnen’ op het veld, maar ook de duizenden Oranjefans die de straten in de Franse steden kleur zullen geven, worden in die gesprekken als promotie gebruikt! Wensen? Hebben we ook nog activaties gemist? Ja, eigenlijk wel. Het eigenzinnige biermerk Bavaria had in 2010 wereldwijd ongelooflijk veel succes met de Dutch-dress en niet te vergeten de Bavaria babes. Ik had eigenlijk gehoopt dat dit biermerk, dat letterlijk op kwam voor de vrouwelijke Oranje fan, met een gepaste stijlvolle outfit een ludieke inhaak activatie zou lanceren. Was het niet bijzonder geweest om juist nu de mannelijke doelgroep fan te maken van de Oranje leeuwinnen voetbal met bijvoorbeeld een unieke Dutch-dress only for men! Leeuwen interessanter dan Leeuwinnen In een representatief onderzoek van GUC (in juni van dit jaar) werd gevraagd of marketeers inmiddels plannen hadden met Oranje. Of dat er al actie was ondernomen. Bij 30% van de bedrijven was nage- dacht of men aandacht zou gaan schenken aan het WK vrouwen. Uiteindelijk is in 10% van de bedrijven ook daadwerkelijk beslo- ten om iets commercieels rondom het WK vrouwen te organiseren. Met betrekking tot EURO 2020 acht een kleine 40% van de marke- teers het waarschijnlijk, dat er serieus nagedacht gaat worden over Oranje-acties. En als er dan ingehaakt gaat worden, vindt 15% van de bedrijven het WK vrouwen het meest interessant als mogelijk- heid om een actie aan op te hangen, terwijl 37% dat van het EK mannen vindt. Frank de Bruin strateeg/partner Activate&co

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5