PromZ Magazine 1-2020
z 2020 - nummer 1 - www.promz.nl 11 8 E r worden veel medische mondkapjes aangeboden door suppliers en distributeurs die promotionele producten leveren. Dat is niet zo raar als je bedenkt dat veel van deze bedrijven gewend zijn zaken te doen met China, waar het meren- deel van deze kapjes geproduceerd wordt. Wat wel raar is, is dat veel van deze bedrijven het nalaten te checken of de certificering van de producten wel klopt. Het is niet de bedoeling om alle bedrij- ven uit onze branche over een kam te scheren. Er zijn partijen die op dit moment bijna alles voor de overheid leveren en bijzonder goed werk doen. Maar Caspar te Horst van ProductIP ziet dagelijks aanbiedingen voorbij komen van medische mondmaskers waar hij vraagtekens bij plaatst. “Ik heb hier een internationaal samenge- stelde lijst van ruim 80 producenten van medische mondkapjes die gewoon ondeugdelijke certificaten leveren bij hun producten. Maar geloof me, het zijn er echt veel en veel meer. Op het moment dat je deze producten hier op de markt brengt, ben je medeverant- woordelijk voor de veiligheid en gezondheid van de mensen die ze gebruiken. Dit kan echt niet langer zo doorgaan.” Bergbeklimmerstouw Er is niks mis mee dat bedrijven een kans zien in deze markt. Op het moment dat het water je aan de lippen staat, doe je alles om je bedrijf overeind te houden. Maar moet je daarbij de gezondheid van andere in gevaar brengen? “Je ziet een situatie waarbij een aantal partijen de weg bewandelen die de overheid heeft opengesteld voor de levering van mondkapjes”, legt Ter Horst uit. “Deze bedrijven weten waarmee ze bezig zijn. Ze testen uitgebreid en de ‘tracebility’ en certificering is goed geregeld. Maar heel veel distributeurs weten helemaal niet waarmee ze bezig zijn. Het gebrek aan kennis omtrent product com- pliance is schokkend. Ga je bergbeklimmen met een touw dat alleen lijkt op een bergbeklimmerstouw? Of wil je garanties dat dat touw jou gaat houden. Ik denk het laatste. Het probleem is dat je bij een mondmasker niet direct merkt dat het niet werkt. Het doet niet direct pijn. Vallen van een berg wel. Fabrikanten kunnen wel zeggen dat het product goed is en dat ze allerlei certificaten hebben, maar je moet dat echt wel even controleren.” Regels zitten snelle handel in de weg Het rare is dat niemand in de keten elkaar vragen stelt. Men gelooft elkaar op de blauwe ogen want het is handel voor iedereen. De vraag is alleen of dat nu in deze situatie ook verantwoord is. Langzamerhand komt er allerlei wet- en regelgeving die de handel in de weg zit. “Zolang al die producten maar doen waar ze voor bedoeld zijn, zeurt er niemand”, stelt Ter Horst. “20% van alle huishoudelijke apparaten (NVWA 2019*) gebruiken meer energie dan het energielabel doet vermoeden. 27% van de webwinkels voldoet aan de eis dat een energielabel getoond moet worden. Geen enkele van de 35 onder- zochte LED lampen voldoet aan alle wettelijke eisen! (NVWA 2015**). Niemand zeurt erover, want je merkt het toch niet. Pas wanneer er rook uit een product komt ga je zeuren. Niet als het energieverbruik te hoog is of er teveel lood in het soldeer zit. Maar wanneer het gaat om producten die ervoor gemaakt zijn om je te beschermen is het mijns inziens een ander verhaal. Ook al merk je het verschil in eerste instantie niet, je speelt wel met iemands gezondheid, en leven, en dat kan natuurlijk niet. Je wilt die ‘papertrail’ niet checken want het staat de snelheid van de handel in de weg. Maar toch zouden we dat moeten doen. Die bewustwording gaat veel te langzaam. Mondkapjes zijn geen han- delsproduct, het is een typisch fabrikantenproduct. Daar zouden handelaren bij weg moeten blijven als ze er geen verstand van heb- ben. Ik snap ook best dat die bedrijven erin trappen en met een product zitten met fake certificaten. Maar het gaat erom wat je gaat doen op het moment dat je dat weet. Ik zeg dan: pak je verlies en stop ermee. Maar dat zie je maar weinig. Je moet je afvragen of medische mondmaskers een product zijn voor de gift en premium sector. Ik vraag me dat serieus af. Ik denk dat meer dan helft van de bedrijven die zich er nu mee bezig houden, dat beter niet kunnen doen.” Kansen met community masks Er is wel een enorme kans voor de promotionele producten industrie: het zogenaamde community mask. “En noem het nou niet non-medi- cal” verzucht Ter Horst. “Dat is dus een medical mask dat eigenlijk niet aan de eisen voldoet. Daar moet je van wegblijven. Geef het een nieuwe naam, te weten community mask. Geschikt voor o.a. het openbaar vervoer of tijdens het boodschappen doen om vooral anderen te beschermen. Kijk, de keuringsinstanties weten dat dit een andere bescherming biedt. Maar dat is ook prima als je bedenkt waarvoor het gebruikt wordt. Bedrukken van dit soort maskers is ook helemaal geen issue (als je de juiste inkt gebruikt). Dit is een nieuwe, grote en voorlopig blijvende markt voor promotionele bedrijven. Daar ben ik echt heilig van overtuigd. En het mooie is, er zijn al reglemen- ten voor.” Klik hier voor de eisen (red.) Strenger toezicht product compliance Is het vreemd dat we het in Nederland niet zo heel nauw nemen met product compliance? De pakkans is niet heel groot en als het gaat om kleine partijen is het risico vaak klein. Maar de wereld verandert. Handel is vaak pan-Europees en ook de wetgeving wordt aangestuurd vanuit Europa. En er gaat veel wijzigen op dat gebied. Volgens Ter “Op het moment dat je deze mondkapjes hier op de markt brengt, ben je medeverantwoordelijk voor de veiligheid en gezondheid van de mensen die ze gebruiken.”
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5