PromZ Magazine 1-2020
2020 - nummer 1 – www.promz.nl 25 z (advertentie) De grijze golf? De Forever Young-generatie! 9 Forever young Hoe spreek je die doelgroep nu het beste aan? De obligate grijsaard is niet direct het rolmodel voor de doelgroep. Je mag de senioren op alles aanspreken, zegt Fons Van Dyck. “Ze zijn de sex-, drugs- en rock & roll-generatie. Daar mag je ze op aanspreken. Maar niet expliciet op hun leeftijd. Leeftijd is het grootste taboe. Ze vormen de ‘forever young generatie’.” Hij wijst daarbij naar pophelden als Paul McCartney en Bruce Springsteen, het levende bewijs van die forever young-generatie en still rocking..... Herman Konings zegt ook dat de grootste fout die de (jonge) mar- keteers maken is de senioren als senioren te benaderen. “Ze denken nog te veel in doelgroepen,” is zijn mening. Als goed voorbeeld haalt hij BMW aan die voor de babyboomer de ‘active tourer’ had. “Die is er voor de babyboomers die financieel ademruimte hebben. Het is een niet-conservatief ogende wagen. De werktitel voor de ingenieurs was BMW 50+. Maar niemand gaat een BMW 50+ kopen. Men heeft geke- ken naar de lifestyle. En active tourer is de droom van de vijftig plusser.” Product media Hoe speelt de wereld van product media hierop in? Vragen eindklanten naar promotionele producten voor specifieke leeftijdsgroepen zoals senioren, of zoeken zij producten die ‘leeftijdsloos’ zijn? Kennen jonge vertegenwoordigers van eindklanten de senioren als doelgroep? Zijn er producten (premiums, business gifts) die meer gegeven worden aan 55-plussers en zijn er ook specifieke 55-plus-premiums? Uit navraag blijkt dat er (zeer) zelden vragen zijn voor product media die bestemd zijn voor de senioren. “Voor baby’s, kinderen of adoles- centen wel, maar voor senioren niet,” reageert Fabrice Casul (MLD Concept). “De enige aanvragen die ik voor die leeftijdsgroep krijg, komen als de klant bijvoorbeeld een rusthuis is, maar dan hebben we het over zijn corebusiness, niet over een campagne die gericht is op senioren.” Patrick Notteboom (Maximum Image) stelt dat er “...in een aantal gevallen wel gewag wordt gemaakt van het feit dat de doelgroep actieve senioren zijn.” En Ann Magnus (Magnus Gifts) zegt: “Bij ons is er niet perse een leef- tijdsbepaling in de briefings die we van onze klanten krijgen.” Promo voor de kleinkinderen... Kopen senioren alleen voor zichzelf producten met een promo- tioneel artikel? Niet altijd. Ze kopen ook producten voor eigen gebruik waar een premium bij zit waarmee ze hun kleinkinderen kunnen verrassen. De Coca-Cola-vrachtwagen in de kerstperiode bijvoorbeeld, of de terug naar school-artikelen in de zomer...
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5