PromZ Magazine 1-2020

z 2020 - nummer 1 - www.promz.nl 27 9 Key Merchandise is een supplier die niet bij de pakken neerzit tijdens deze crisis. Het bedrijf heeft er net iets meer last van omdat het merendeel van hun klanten brouwers zijn. Daarvoor doen ze allerlei promoties voor de horeca. En dat ligt nu natuurlijk stil, op wat kleine dingen na. Toch weten ze door creatief denken nieuwe markten aan te boren. Key Merchandise: creatief in corona-tijd H et bedrijf zit op een prachtige locatie in Den Haag, te weten de BINK36, het oude PTT complex. Een crea- tieve hotspot, waar veel reclame gerelateerde bedrijven gehuisvest zijn. Key Merchandise heeft veel klanten in de brou- werswereld, waarvoor ze allerlei horeca acties doen en in-house producten als tapkranen, biermatten en openers ontwikkelen. Daarnaast hebben ze een geheel eigen souvenir collectie ont- wikkeld met typisch Nederlandse iconen: The Dutchies (thedut- chies.eu) Deze worden verkocht aan onder meer winkels in de Keukenhof, Schiphol en toeristische trekpleisters in Nederland. Maar ja, ook deze zijn zeer beperkt open, dus behalve online verkopen gebeurt er weinig. En dan hebben ze een eigen textiel drukkerij (The Cotton Express), hiermee weten ze in deze moei- lijke tijden door creatief denken een slag te slaan. Official Brand “Onder The Cotton Express hangt een label en dat heet Official Brand”, aan het woord is André Kapaan, creatieve man binnen Key Merchandise. “Dit label is in het leven geroepen om beginnende DJ’s, vloggers en artiesten snel te voorzien van een eigen merchandise platform. Het probleem is vaak als je net start je niet groot budget hebt liggen om een collectie in verschillende maten voor te finan- cieren. Je wilt T-shirts, hoodies, sweaters en caps. En dan moet je ook nog een shop aan je site hangen en voorraden gaan houden. Dat loopt natuurlijk behoorlijk in de papieren. Maar niet bij ons. Het platform is er en direct gekoppeld aan onze print faciliteiten. Wij designen de shop in overleg in gewenste look en feel en je betaalt daar een vast bedrag per maand voor. De afrekening naar de klant is het verschil tussen de kosten textiel, printing, marge en de online verkoopprijs bepaald door de klant. Veel is mogelijk op basis van print-on-demand; zeefdruk, DTG, sublimatie en eigen neklabels. Zie www.officialbrand.eu Moco museum Official Brand werd dus opgezet voor mensen uit de muziek- en mediawereld, maar kon natuurlijk ook voor andere instellin- gen en bedrijven worden ingezet. Kapaan vertelt. “Als gevolg van de coronacrisis lag natuurlijk de hele culturele branche op zijn gat. Waaronder musea. Nu hadden we contact met het Moco Museum, bekend van onder meer werken van Bansky en Haring. Ze waren voor een belangrijk deel afhankelijk van hun fysieke winkel. En die moest ineens dicht. We kwamen via een bestaande klant – Heineken Experience – in gesprek omdat Moco een partij zocht om de merchandise uit te breiden, maar wij dachten ‘waarom gaan jullie niet direct online?’. Dus hebben we een presentatie voorbereid van een shop en binnen drie dagen waren ze online. Nu gaan we uitbreiden met nieuwe producten en is de shop niet meer weg te denken” Hou je Haags Om tijdens de crisis ook maatschappelijk verantwoord bezig te zijn en een steentje bij te dragen heeft Key Merchandise de t-shirt actie ‘Hou je Haags’ opgezet (officialbrand.eu/hou- jehaags) Een verkoopactie van typisch Haagse T-shirts, die volledig ten goede komt aan de Voedselbank Haaglanden en inmiddels omarmd wordt door bekende Hagenezen zoals Di-Rect, ADO Den Haag en Sjaak Bral. Kapaan: “We hebben al een persmoment gehad bij het beeld van Haagse Harry, waarbij we het T-shirt aan de pers presenteerde. Mooie samenwerking die we graag willen benoemen is met De Fietskoerier Den Haag die de T-shirts belangeloos aflevert. Hierdoor berekenen we geen verzendkosten en is alles voor het goede doel. Op dit moment loopt deze actie heel goed en ook hier maken we weer gebruik van de mogelijkheden die het digitale platform van Official Brand ons biedt.”

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5