PromZ Magazine 1-2020

2020 - nummer 1 – www.promz.nl 29 z (advertentie) 9 Kijk met lef en visie naar de toekomst Leren leven met de huidige situatie, zou dat kunnen? Misschien moet het wel. L aten we in ieder geval nadenken over de toekomst van ons vak. Of we nu aan de bureau- of opdrachtgeverszijde zitten. Ieder heeft zo zijn eigen ervaring, doorgaans uiteenlopend. Maar zit ik er ver naast dat ondernemers over het algemeen steeds creatiever en flexibeler worden door de veranderende omstan- digheden. En wie dat niet doet worden afgeserveerd. Ik bestelde onlangs een maaltijd bij mijn favoriete restaurant. Ik betaalde uit sympathie graag wat meer vanwege de crisis. Thuis aan de dis, was de teleurstelling groot. Het was een armoedige maaltijd, zonder enige fantasie in plastic doosjes gedaan, zonder iets extra’s of kleur- rijks. Mensen of bedrijven die we aardig vinden, gunnen we graag wat, maar die ‘liefde’ moet wel wederkerig zijn. In ruil voor een cadeautje blijf ik klant. Duur afgescheept worden, kost een klant. Wederkerigheid is een soort sociale verplichting. Door het wegge- ven van een cadeau kun je het gevoel van een verplichting creëren. Voorwaarde is wel dat het betekenisvol, verrassend en persoonlijk moet zijn. Het is de kunst om met een andere bril naar de nieuwe werkelijkheid te kijken. Met lef, visie en creativiteit kun je het ver- schil maken. Je moet nu super scherp zijn, want dat vergen klanten ook van je werk en de aandacht die je aan je stakeholders besteedt. De economie in deze tijd daagt enorm uit. Sak van den Boom Sak van den Boom is een van de grondleggers van customer media en content marketing. Hij was mede oprichter en hoofdredacteur van het tijdschrift VTWonen. Van 1980 tot 2004 was hij directeur van het mediabedrijf VDBJ. Sak van den Boom stond in 2005 aan de wieg van de bijzondere leerstoel contentmarketing van de UvA. Van den Boom schreef vijf handboeken over customer media en contentmarketing, waaronder het boek ‘Relatiemedia’. Sinds 2015 publiceert hij met regelmaat in marketingtijdschriften. En nu dus ook in PromZ Magazine. COLUMN DOOR SAK VAN DEN BOOM

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5