PromZ Magazine 1-2020

z 2020 - nummer 1 - www.promz.nl 39 “Buiten is iedereen op z’n best” de kracht van outdoor activaties 9 Vandaag de dag is een tent op een gemiddelde camping wel het minste waar je in kan vertoeven. Luxe caravans, campers of liever nog een bungalow waar men, van alle gemakken voorzien kan genieten van al het moois wat outdoor living te bieden heeft. Nog groter is de metamorfose die dicht bij huis plaatsvond. Een beetje huis in Nederland heeft nu een overdekt terras, het liefst met heaters, en de hit van de afgelopen jaren is natuurlijk een complete buitenkeuken. Ontwikkelingen die mede te verklaren zijn door een aantal trends. Outdoor beleving Natuur is populair. Wandelend, fietsend met of zonder accu of, meer avontuurlijk, mountainbikend: Nederland trekt er massaal op uit. Nationaal park de Veluwe scoort hoger qua bezoekers- aantallen dan het populairste pretpark in Nederland de Efteling. Dichterbij huis scoort barbecueën net zo hoog op het lijstje van consumenten waardering als een EK/WK waar Oranje aan deel- neemt. Het verbroedert blijkbaar om samen buiten te koken en te genieten. Klimaat Naast het feit dat er meer vrije tijd is om buiten door te bren- gen, speelt het klimaat ook een rol in deze ontwikkeling. De gemiddelde temperatuur stijgt en steeds eerder start het out- door seizoen om vervolgens langer door te lopen. Eigenlijk kun je niet eens meer spreken van een seizoen omdat we het hele jaar outdoor actief zijn. Onderzoek wijst bijvoorbeeld uit dat maar liefst een derde van de Nederlanders in de winter buiten staat te barbecueën. Nu we meer en langer buiten is het logisch dat we er meer geld aan uitgeven. Innovaties Innovaties zijn ook niet onbelangrijk in de snelle ontwikkeling van de outdoor markt. De mogelijkheid van draadloze verbindingen is daar een goed voorbeeld van. Outdoor verlichting op zonne- energie, draadloze muziekinstallaties, en de nieuwste BBQ’s die je via een app op je mobiel vanaf je zitzak buiten bedient. Tel daarbij op de toepassing van vele nieuwe materialen waardoor producten duurzamer en vaak weatherproof zijn geworden. Design In het verlengde van deze innovaties ligt ook de opkomst van design voor outdoor producten. Bekende designers zoals Piet Boon, Droog design, Philippe Starck hebben hun tanden gezet in het ontwikkelen van onderscheidende producten voor deze markt. Vaak geholpen door (outdoor) merken die design hoog in het vaandel hebben staan zoals Fatboy (naast zitzakken pro- duceert het bedrijf een scala van outdoor design items), JBL (draagbare luidsprekers), the Bastard (kamado barbecue’s) of Dopper (water flessen). Outdoor living is uitgegroeid tot een interessant domein dat vele kansen biedt voor promoties en loyalty programma’s. Het is een breed domein met meerdere thematische ingangen. Van heel actief tot juist lekker outdoor chillen. Kracht van outdoor activatie Buitenbeleving spreekt zowel jong als oud aan. Twee op de drie Nederlanders wandelt regelmatig en ruim 85% van de Nederlanders loopt warm voor barbecueën. Afhankelijk van welke ingang men kiest staat buitenbeleving voor aantrekke- lijke kernwaarden als actief, vrijheid, lekker buiten, samen en genieten. Mooie uitgangspunten om activatie proposities te ont- wikkelen die zijn toegespitst op doelstellingen en merkwaarden die nagestreefd worden. Outdoor is een thema dat je het hele jaar rond in kunt zetten en weinig risico’s met zich meebrengt. Een ander voordeel van outdoor beleving is dat het nog onont- gonnen mogelijkheden biedt in activaties omdat het opvallend genoeg (nog) minder vaak wordt gebruikt. Kortom, denk buiten de betreden paden want niemand is een binnenmens. Think out- side, think outdoor! Succes outdoor activaties Hoe scoren activaties die gebruik maken van outdoor bele- ving bij de consument? Het Activatie Barometer onderzoek bekeek de afgelopen jaren maar liefst 1.500 activaties. In de database van dit consumentenonderzoek komen maar een beperkt aantal acties voor die gebruikmaken van buiten beleving. Slechts enkele merken hebben acties laten zien waarbij outdoor beleving centraal stond. Zo heeft Heineken regelmatig acties waarbij outdoor premiums zoals bv cool- bag, outdoor speakerkratje centraal staan. Collega biermerk Jupiler ontwikkelt al een paar jaren acties waarin het bar- becue vuur een hoofdrol vervult. Becel proactive heeft een loyalty programma lopen waarbij actief de natuur ingaan een thema vormt. Opvallend is dat al deze outdoor activaties in het onderzoek goed gewaardeerd worden door de consu- ment en hogere benchmarks laten zien qua merkbeleving, sympathie en, last but not least, deelname bereidheid.

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5