PromZ Magazine 1-2020

z 47 2020 - nummer 1 - www.promz.nl 9 De zonnige toekomst van duurzaamheid Aanpassen levensstijl Het is dan ook niet vreemd dat men, met deze “groene” welwillend- heid, bereid is om gedragspatronen te veranderen. Ruim 88% van de Nederlanders is bereid zijn of haar levensstijl aan te passen voor een duurzamer invulling. Een groot deel is hier al actief mee bezig en een derde zegt dit zeker van plan te zijn. Er blijft maar een kleine groep van 12% over die duurzaamheid aan hun laars lappen. Groen handelen vertaalt zich ook in de bereidheid meer te betalen voor duurzame producten en diensten. Maar liefst 61% van de Nederlanders is bereid om dieper in de buidel te tasten als het gaat om duurzamere alter- natieven voor bestaande producten of diensten. Veelzeggend zijn de statistieken van de groenbeleving bij verschillende product segmenten die natuurlijk ook interessant zijn voor de premium en incentive markt. Per segment zien we aanzienlijke verschillen als het om duurzaam- heid gaat, met als uitschieters energie en voeding. Opvallend is de hoge bereidheid om meer te betalen voor duurzamere producten in de segmenten voeding en kleding. Duurzame promoties, premiums & incentives Zo’n krachtige trend naar duurzame producten vindt zijn weerslag in activatie programma’s. Via het Activatiebarometer onderzoek hebben we al eerder de conclusie getrokken dat consumenten een hogere deelnamebereidheid hebben voor acties die maatschappelijk verantwoord zijn. Met andere woorden, dergelijke acties werken niet alleen voor het merk en/of het bedrijf, maar zorgen ook voor een succesvollere activatie. Uit marktonderzoek gehouden door Promz Vak blijkt ook dat ruim de helft van de bedrijven interesse heeft in premiums en gadgets die een milieuvriendelijker karakter hebben. Groene premiums, zonne-energie gadgets, eco spaaracties, biologisch of fair trade premiums: ze spreken een zeer brede groep consumenten aan en zorgen in belangrijke mate voor meer succes. 100% Recycling Steeds vaker is terug te zien dat fabrikanten heel bewust kiezen en gebruik maken van gerecyclede materialen. Het Zwitserse tassenmerk Freitag is daar pionier in en maakt al jaren stoere unieke tassen van gebruikte zeilen van vrachtwagens. Of dich- terbij huis ontwikkelde het Nederlandse jeans merk G-Star RAW een nieuwe denim jeans die 100% vervaardigd is van gere- cycled ocean plastic vezel. Het begint bijna gemeengoed te worden want op de site “voor de wereld van morgen”, een initiatief van duurzame bank ASN, staan maar liefst acht sustai- nable sneaker merken. Je loopt eigenlijk voor paal als je geen verantwoorde sneakers aan je voeten hebt! Er wordt al gespro- ken van “fair fashion” en dat houdt niet op bij bovenkleding. Inruil acties Duurzaammeehelpen om een bijdrage te leveren aan het recy- clen van oude producten kan ook een interessante actie vorm zijn. In steeds meer branches worden acties gehouden waarbij de consument beloond wordt als hij of zij zijn oude product inlevert. Schoenen, auto’s, pannen, kleding, mobiele telefoons, computers: de consument staat er meer dan open voor. Het geeft hem of haar een goed gevoel en een extra stimulans dat je oude product een tweede leven krijgt. Compensatie acties Moeilijker wordt het als je een product of dienst vertegen- woordigt waar de duurzaamheid minder makkelijk is door te voeren. De reiswereld staat bekend om zijn Co 2 uitstoot. Hier is niet een-twee-drie iets aan te doen maar een compensatie aanbod doen kan natuurlijk ook werken. Als je nu bij menig luchtvaart maatschappij of reisbureau een trip boekt kun je zelf je Co 2 uitstoot makkelijk compenseren. Soms wordt het automatisch gecompenseerd door bomen aan te planten voor je trip. Een andere optie is dat je naar de site greenseats.nl gaat waar je je schuld af kunt kopen net zoals je flessen naar de glasbak brengt! Duurzaamheid is een breed begrip en biedt vele interessante kansen voor incentives, loyalty programma’s en andere pro- moties. Het kan een belangrijke bijdrage vormen voor het onderscheidende karakter van promotionele producten. Het levert een mooie bijdrage aan een betere wereld en met de warme support van consumenten voor duurzame promoties is de kans op succes extra groot. bron: consumentenonderzoek Sanoma najaar 2019

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5