PromZ Magazine 1-2020
z 2020 - nummer 1 - www.promz.nl 57 Kinderen en de B2B markt: een betrokken bedrijf denkt aan de kleintjes 9 voren dat kinderen tussen 3 en 12 jaar continu nieuwe informa- tie opnemen en op steeds jongere leeftijd al actief zijn op het gebied van media. “Ze pikken communicatie razendsnel op en zelfs de jonge kinderen weten al sneller dan hun ouders wat voor ontwikkelingen er plaatsvinden op het gebied van nieuwe tech- nologieën. Daarnaast hebben zij een sterke mening over merken en producten,” aldus het onderzoek dat onderzoeksbureau No Ties uitvoerde met 1.115 ouders met kinderen tussen 3 tot 12 jaar. Intensief betrokken bij aankopen Kinderen zijn in 2019 regelmatiger met hun ouders in supermark- ten - smeltkroezen van aantrekkelijke kleuren, geuren en vormen - te vinden dan in 2015. De verleiding voor ouders is enorm om na aanhoudend gebedel van de kinderen toch maar voor het toetje met de vrolijke figuurtjes erop te kiezen en niet voor niets waar- schuwt de Consumentenbond voor het aanprijzen van ongezonde producten die leuk verpakt in de supermarkten op ooghoogte van de kinderen zijn uitgestald. Ook online zijn kinderen bij het shoppen van de partij; een derde van de kinderen tussen 3-12 jaar is betrokken bij online shoppen voor kleding, sportkleding/artikelen, elektronica, gaming en gad- gets. In het onderzoek wordt ook gekeken naar de verschillende apparaten die door de kinderen worden gebruikt en waardoor ze in contact komen met jingles, logo’s en grappige slogans die hun aandacht trekken en ongemerkt in het hoofd blijven hangen. Het tv-scherm is daarin nog steeds een heel grote influencer, maar ook het tablet bij de wat jongere kinderen en natuurlijk de smartphone voor de tieners. Kortom, er zijn genoeg redenen voor producenten om deze cate- gorie die zoveel invloed uitoefent op de eindbeslissers mee te nemen in de ideeën over hun productenlijn en genoeg redenen voor de marketeers om hun aandacht te willen trekken. Klantenbinding en betrokkenheid Dit klinkt misschien als een verhaal over de boze reclamewe- reld die onschuldige kinderen misleidt, maar er zijn ook genoeg voorbeelden te vinden van positieve beïnvloeding: meer klan- tenbinding door een cadeautje voor de kinderen mee te geven. Betrokkenheid bij het personeel door iets weg te geven om de kinderen mee te verrassen. Bovendien is een deel van deze pro- ducten ook duurzaam geproduceerd en niet ‘beperkt houdbaar.’ Het belang van verbinding dat juist in deze tijd veel benadrukt wordt, is dan ook door vele bedrijven van promotionele producten een reden geweest om zich extra te verdiepen in het thuiswer- kend personeel en hun gezinssituatie. Bedrukte puzzels of speelkaarten zijn altijd te waarderen als relatiegeschenk maar in deze tijd hebben ze een duidelijke meerwaarde gekregen. Nog leuker is het dat sommige bedrijven ook de spelregels van verschillende kaartspelletjes op hun web- site hebben toegevoegd, zodat er flink gevarieerd kan worden. Kleurpotloden en kleurboeken zijn niets nieuws maar kunnen wel heel erg welkom zijn om als geschenkje in de brievenbus te vinden wanneer er weer een lange thuiswerkdag met kleine kinderen voor je ligt. Eenvoudige nostalgische spelletjes uitgevoerd in hout en met een duurzame uitstraling doen het ook goed en kunnen ook na de crisis nog jaren mee, bijvoorbeeld wanneer er weer op vakan- tie mag worden gegaan. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Mikado, Domino, het denkspelletje Starnats en jojo’s. Ook een spelletje Mens Erger Je Niet op het batje van een strand tennisset, met op het andere batje een schaakspel kan enkele uren afleiding én beweging verzorgen. Puzzelboekjes als slimme weggevertjes om de hersenen te stimuleren of juist chiquere lasergegegra- veerde puzzels met een gravure van het team zijn verkrijgbaar. Bouwsteentjes pakketten samengesteld in kleuren naar wens evenals legopoppetjes, met of zonder logo, kunnen nu handig ingezet worden om kinderen op een creatieve manier bezig te houden. Een evenwichtslijn om tussen twee bomen te knopen is een origineel en gezond relatiegeschenk en ook zijn er paraplu’s met led verlichting zodat kinderen bijgelicht worden als ze in het donker en in de regen toch even de deur uit moeten. Ook zijn er boksballonnen te verkrijgen om overtollige energie op uit te leven, misschien ook zeer geschikt voor de rest van het gezin... En natuurlijk is chocola onverminderd populair als hart onder de riem, en dan vooral ook de fairtrade versie. “Een derde van de kinderen tussen 3-12 jaar is betrokken bij online shoppen.”
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5