PromZ Magazine 2-2020
z 2020 - nummer 2 - www.promz.nl 25 8 kersttrends voor. Dat is ruim anderhalf jaar voor de kerstperiode waar het over gaat. Dit jaar kon dit vanwege de coronacrisis niet doorgaan, maar wij mochten voor PromZ Vak een kijkje nemen in de trendkeuken van Bickery. We kregen de ‘ruwe’ versie te zien van de presentatie van Jeannette Bos, niet gehinderd door enig ‘commercieel’ obstakel. “Ik kijk met een frisse blik naar trends en houd geen enkele rekening met allerlei mitsen en maren, die mijn opdrachtgever eventueel kan hebben. Dat heeft ook geen enkele zin, want dan ben ik creatief beperkt in de mogelijkheden. Mijn uitgangspunt is dat we de consument elke keer weer moeten verrassen. Consumenten zijn op zoek naar een ultieme ervaring en die moeten wij als kerstpakketten leverancier bieden.” Duurzaamheid grootste trend De allergrootste trend die eigenlijk al jaren toonaangevend is, is volgens Bos duurzaamheid. In alle productcategorieën vind je dit terug. Maar het sterkst in mode. “Wat daar aan de hand is kan gewoon niet meer. Natuurlijk worden de productieproces- sen steeds schoner, maar de druk op de handel is te groot. Er zijn teveel collecties, die in te korte tijd er doorheen gestampt moeten worden en dat kan gewoonweg niet meer. Ook de consument moet een andere mindset krijgen. Nu denkt die consument, ‘dit topje in deze kleur is ‘in’, dus ik ren naar de H&M, Mango of Zara en koop dat topje voor twee tientjes. En als het seizoen over is gooi ik het weg en koop ik een andere’. Dat kan straks echt niet meer. Dat topje moet eigenlijk vier tientjes kosten, wil het op een duurzame manier gemaakt zijn en het moet meerdere seizoenen mee kunnen Dat is een bewustwordingsproces dat nog helemaal op gang moet komen. Op dit moment hebben weinig mensen nog geld over voor die verduurzaming. Maar dat zal straks echt anders worden.” Druk nieuwe generatie is groot Ook een kerstpakkettenleverancier dient volgens Bos na te denken over verduurzaming. Ook al wil de klant er niet extra voor betalen op dit moment, je moet het goede voorbeeld geven. “Ik snap best dat niet alle producten ineens recyclebare verpakkingen kunnen krijgen. Soms is dat technisch niet mogelijk en andere keren kan het niet uit qua prijs. Maar je moet ergens beginnen. Vandaar dat ik bij Bickery geadviseerd heb te gaan upcyclen. Gebruik een verpakking nog een tweede keer met een ander doel. Zo wordt een theever- pakking ineens een mooi cadeaulabel en een chipsverpakking een telefoonhoesje. Daarmee zeg ik niet dat we er al zijn qua verduurza- men, maar het is een begin. Ik weet dat er vanuit de productiekant heel sterk gekeken wordt naar hoe het beter kan en daar werkt iedereen heel hard aan, maar soms kan het niet in alle thema’s worden toegepast omdat dit te duur zou worden. Maar inmiddels is er een heel fairtrade thema waarin ook bio-verpakkingen zitten. Maar daar moet dan ook extra voor betaald worden en dat moet die klant ook maar willen. Kortom, het is een continue proces, maar het gaat nog wel even duren voordat iedereen ‘om’ is. Onder druk van de nieuwe generatie gaat het wel sneller. Iemand van 20 snapt niet dat we dit nog niet geregeld hebben.” Trends in vogelvlucht Jeannette Bos signaleert en inventariseert wat ze ziet, leest, en beleeft en vertaalt dit vervolgens in een aantal thema’s en designs. Jammer genoeg is het niet mogelijk om hier alles te bespreken, want Bickery wil vanuit concurrentie overwegingen natuurlijk onder de pet houden welke lijnen er in 2021 gaan verschijnen. Toch zullen we aantal trends en waarnemingen delen, omdat ze toe te passen zijn op velerlei gebieden en te gebruiken zijn in brainstorms over de toekomst. “Op dit moment hebben weinig mensen nog geld over voor verduurzaming. Maar dat zal straks echt anders worden.”
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5