PromZ Magazine 2-2020
2020 - nummer 2 – www.promz.nl 31 z (advertentie) Als vertrouwen onder een vergrootglas ligt 8 Afnemers lopen enorm uiteen, vertelt Falet. “Het varieert van de bakkerij die het aan zijn klanten meegeeft als geschenkje, tot ondernemingen die het aan hun personeel uitdelen omdat veel medewerkers met het openbaar vervoer komen.” Vrijwel alle bestel- lingen van mondkapjes zijn inclusief bedrukking. “Vooral de zwarte mondkapjes waarop vrij subtiel het bedrijfs- of merklogo staat zijn populair.” Voor Suprème waren de mondkapjes een nieuw product. Falet: “We hadden al wel handgels en veiligheidsvesten in het assortiment”, zegt hij. “Maar nog geen mondkapjes. En ik denk dat voor onze hele markt geldt; in Nederland was er tot voor kort geen vraag naar.” Wildgroei Er ontstond in korte tijd een wildgroei aan fabrikanten en aanbie- ders van mondkapjes, stelt Falet. “Elke dag kwamen er wel mailings binnen. Maar ik denk dat onze klanten, net als wij zelf, niet met zulke onervaren en onbekende partijen in zee willen gaan. Wij wer- ken hiervoor samen met onze vertrouwde leveranciers, van wie ik zeker weet dat ze alles goed hebben uitgezocht. Als je op één vlak geen problemen wilt hebben, is het wel met mondkapjes en andere gezondheidsproducten. We gaan dit dus ook niet zelf importeren, zeker omdat je op korte termijn niet kunt controleren of aan alle wettelijke voorwaarden is voldaan.” Caspar ter Horst herkent de trend: “Veel partijen zijn op deze nieuwe markt gedoken. Bedrijven vroegen ons vervolgens ommee te kijken of de certificaten van die aangeboden producten wel in orde waren.” Merken realiseren zich eens te meer dat beloftes wel waar moeten zijn. De consument is daar de afgelopen maanden ook alleen maar kritischer op geworden. De compliance moet daarom op orde zijn. Ter Horst: “Compliance draait kort gezegd om het voldoen aan wet- en regelgeving. Daarmee hangt samen: uitleggen hoe je zaken onder controle hebt. En ook: uitleggen wat je doet als het toch een keer misgaat. Wij heb- ben een paar jaar terug de toenmalige Risk Communication Advisor van Ikea uit Zweden laten overkomen voor een seminar. Hij sprak de gevleugelde woorden: ‘Zou je iemand vertrouwen die zegt dat het nooit misgaat? Of ga je eerder in zee met iemand die uitlegt: het is een enorme klus, maar dit is wat we allemaal doen voor het geval het toch een keer fout mocht gaan.’”
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5