PromZ Magazine 2-2020

z 2020 - nummer 2 - www.promz.nl 33 Als vertrouwen onder een vergrootglas ligt Misverstand Het is een misverstand dat compliance alleen te maken heeft met het risico voor de gebruiker. “Dat is meer de ouderwetse product-compliance”, zegt Ter Horst. “Bijvoorbeeld: je steekt de stekker in het stopcontact, er komt een steekvlam – dat product is niet goed. Maar compliance gaat ook over energielabels, over chemicaliën in kunststoffen en over recycling. Die verantwoor- delijkheid zit aan het eind van de keten. Bedrijven moeten zich realiseren dat zodra hun merk of logo op een product staat, zij beschouwd worden als quasi-fabrikant. De overheid zal jou dan ook aanspreken op je zorgplicht. Hiervoor kun je ook een EU Authorised Representation, een soort trust-bureau, inschakelen. ProductIP vervult die rol ook voor opdrachtgevers. We beheren de documenten, en de toezichthouder kan zich bij ons melden als er vragen zijn.” Dit speelde de laatste tijd sowieso al in toenemende mate, legt Ter Horst uit. “Meer en meer ‘domme’ producten worden slim doordat er technologie aan wordt toegevoegd. Een familiebedrijf kan al honderd jaar bureaus maken, maar als ze besluiten om er een gat in te boren zodat er een oplader in geïntegreerd kan worden, moeten ze voldoen aan allerlei extra regelgeving. Ze zijn elektronicaproducent geworden. Ze moeten dan een tech- 9 nisch dossier hebben, een CE-verklaring opstellen, meedoen met recycling. De combinatie van functionaliteiten creëert nieuwe producten en nieuwe verantwoordelijkheden.” Klaar voor morgen Die beweging was al ingezet, maar wordt nu versneld door de coronacrisis, meent Ter Horst. “Marketeers moeten daarom dur- ven om vragen te stellen. Dat doe je niet om afscheid te nemen van leveranciers, maar om samen klaar te zijn voor morgen. Dat proces is nooit ‘af’ – er komen steeds nieuwe regels en normen bij. Daarom is het goed om met elkaar af te stemmen: hoe bewaken we dit en hoe zorgen we ervoor dat het volgend jaar weer beter is dan dit jaar?” Intussen doet Falet in dit onzekere jaar behoorlijk goede zaken. “Ik zie dat er ook nieuwe klanten op de mondkapjes zijn afgeko- men. Maar toch hoop ik dat het volgend jaar niet meer nodig is. De komende maanden zullen we er echt nog wel druk mee zijn, maar op lange termijn ga ik liever weer met de iets gezelligere producten aan de slag, zoals de zonnebrillen en caps. En ik hoop dat evenementen als het EK voetbal en het Songfestival komend jaar alsnog kunnen doorgaan.”

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5