PromZ Magazine 2-2020

z 2020 - nummer 2 - www.promz.nl 39 Kerstpakketten dit jaar waardevoller dan ooit jes. Veel bedrijven in de bouwwereld gaan voor de bouwvakantie traditioneel met alle medewerkers barbecueën. Dat ging dit jaar natuurlijk niet door. In plaats daarvan verstuurden ze een zomer- pakket naar hun personeel.” Kerst is ook weer een moment dat bedrijven volgens Brandwijk volop zullen benutten. Om twijfelaars over de streep te trekken heeft hij vroegtijdig een e-mail naar relaties gestuurd. “We heb- ben een filmpje gemaakt waarin we in drie minuten uitleggen welke maatregelen we hebben genomen om klanten veilig in onze showroom te kunnen ontvangen. Er zijn intussen al veel directeuren corona-proof op bezoek geweest die iets voor hun personeel kwamen uitzoeken.” Duurzame merken Snel beslissen is in deze tijd van meer onzekerheid rond leverin- gen wel verstandig, stelt Brandwijk. “We hebben zelf ons traject naar voren getrokken. We gaan anderhalve maand eerder inpak- ken dan normaal. En we kopen zoveel mogelijk voorraden in binnen Europa. Dat is ook nog eens duurzamer, in verband met de CO2-uitstoot. We kiezen daarnaast voor duurzame merken. Een voorbeeld is Sagaform, een prachtig merk uit Zweden. En in Duitsland kopen we producten in van Koziol. Daarnaast komen er ook al veel duurzame, gecertificeerde producten uit China. Door zo vroeg in te pakken, proberen we de voorraden te benutten die al in Europa aanwezig zijn. Ik doe dit al 38 jaar – het spel is nu even anders, maar dat is ook wel weer leuk.” Duurzaamheid is natuurlijk al langer een belangrijk gegeven, benadrukt Brandwijk. “Wij houden ons daar al vijftien jaar mee bezig. De laatste paar jaar zijn veel bedrijven serieus aan de slag gegaan met duurzaamheid, óók in hoe ze erover communice- ren. Voorheen kwam het nog wel eens voor dat de duurzame gedachte niet goed werd uitgelegd aan de medewerkers. Dan schiet de hele opzet van zo’n kerstpakket aan zijn doel voorbij.” Kwaad bloed Zijn waarneming is dat werkgevers het kerstpakket meer dan ooit op waarde schatten. “We hebben bijvoorbeeld een klant met een keten van casino’s. De medewerkers hebben maanden werkloos thuis gezeten. Het bedrijf vindt het juist nu belangrijk om die mensen een schouderklopje te geven.” Brandwijk verwijst naar de ongelukkige beslissing van ABN Amro in 2016, om het kerstpakket af te schaffen. De bezuinigingsmaatregel zette kwaad bloed bij de medewerkers. “Als je bonje wilt in de tent, moet je onder het mom van de crisis het kerstpakket laten schieten”, zegt Brandwijk. Bij een kerstpakket draait het niet zozeer om de financiële waarde maar om de symbolische waarde. Als werkgever toon je daarmee je respect voor je medewerkers, stelt Brandwijk. “De versoepeling van de werkkostenregeling is ook nog eens een mooie opsteker.” Het kabinet heeft begin dit jaar de werkkostenregeling verruimd Kerstgeschenken belastingvrij schenken Met ingang van dit jaar is de werkkostenregeling op een aan- tal punten gewijzigd. In het oog springt de verhoging van de vrije ruimte. Per 1 januari 2020 is de vrije ruimte 1,7 pro- cent van het fiscale loon tot en met 400.000 euro. Over het meerdere is de vrije ruimte 1,2 procent. De vrije ruimte is het gedeelte dat je als werkgever mag besteden aan onbelaste vergoedingen, verstrekkingen en terbeschikkingstellingen van werknemers. Het kerstpakket valt hier ook onder, net als bedrijfsfitness, een fietsenplan en etentjes. Door de coronacrisis heeft de overheid de vrije ruimte over het fiscale loon tot en met 400.000 euro dit jaar ook nog eens verhoogd van 1,7 procent naar 3 procent. Dat biedt de mogelijkheid om medewerkers in deze tijd extra tegemoet te komen. Hou wel in de gaten dat andere verstrekkingen, zoals bedrijfs- fitness en een fiets, de vrije ruimte in de loop van het jaar al kunnen benutten. Met het kerstpakket zou u de vrije ruimte dus kunnen overschrijden. Over het bedrag boven de vrije ruimte betaalt u loonbelasting in de vorm van een eindhef- fing van 80 procent. Voor een fiscaal-vriendelijk kerstpakket is het daarom belangrijk om de vrije ruimte goed in het oog te houden. 8 “Als je bonje wilt in de tent, moet je onder het mom van de crisis het kerstpakket laten schieten”

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5