PromZ Magazine 2-2020
z 2020 - nummer 2 - www.promz.nl 41 Kerstpakketten dit jaar waardevoller dan ooit van 1,2 procent naar 1,7 procent (zie kader). Op initiatief van het Platform Promotional Products is die ruimte nog eens eenmalig verhoogd naar 3 procent. Dit geeft bedrijven meer mogelijkhe- den voor een onbelaste vergoeding of verstrekking voor hun werknemers. De trend in de thematiek voor dit jaar speelt vooral in op het grote aantal mensen dat thuiswerkt, vertelt Brandwijk. “‘Samen thuis’ is belangrijk. We richten ons daarom vooral op gezellige fami- liepakketten. Mensen gaan minder uit eten. Daarom vind je in de kerstpakketten onder meer bakrecepten en speciale pannen.” Hart onder de riem De Bijenkorf Cadeauservice biedt geschenken voor de zakelijke markt rond momenten als Kerstmis, Secretaresse Dag en de Dag van de Zorg. Vanity Kuijpers van De Bijenkorf vertelt dat bedrijven dit jaar vaker aankloppen omdat ze hun medewerkers een hart onder de riem willen steken. “Normaal organiseren ze door het jaar heen borrels en andere evenementen voor het personeel. Omdat die momenten dit jaar wegvallen, willen ondernemingen hun mensen op andere manieren verrassen. Zelf hebben we een #BeeSafe-chocoladetablet dat we naar medewerkers van ver- schillende bedrijven hebben gestuurd. Er was ook een klant die zei: ‘Onze werknemers gaan binnenkort om de beurt weer naar kantoor; we willen als ‘welkom terug’ graag een Rituals-pakket op hun bureau neerzetten.’” Bedrijven willen de verbondenheid met hun medewerkers bena- drukken, stelt Kuijpers. “Ook over kerst hebben we al positieve reacties ontvangen. Er is wel wat onzekerheid door de tijd waarin we zitten, maar dat gaat dan over de vraag: gaan we de cadeaus bij de medewerkers thuis bezorgen, of mogen ze naar kantoor komen? Maar dat organisaties iets voor hun personeel willen doen is wel zeker.” Btw aftrekken over kerstgeschenken De btw op kerstgeschenken is gedeeltelijk aftrekbaar. De Belastingdienst hanteert een drempelbedrag van 227 euro exclusief btw per medewerker per boekjaar. De Bijenkorf denkt al na over het scenario waarin medewerkers niet naar kantoor kunnen komen. “We bekijken of we verpak- kingen kunnen maken waarin we cadeaus door de brievenbus kunnen bezorgen, zodat mensen niet thuis hoeven te zijn. Ook onderzoeken we of we afspraken kunnen maken met postle- veranciers, want kerst is natuurlijk voor alle bedrijven een piekperiode.” Luxere cadeaus September is het moment waarop de meeste zakelijke klanten van De Bijenkorf beslissen over het kerstpakket, vertelt Kuijpers. “Dat is dit jaar niet anders. We hebben een groot aantal vaste relaties en we proberen elk jaar ook nieuwe klanten te inspire- ren.” Ze merkt, net als Brandwijk, dat bedrijven deze kerst extra accent willen leggen op dingen die mensen bij het thuiswerken misschien missen. “Dan kun je denken aan lekkere koffie of thee, of iets wat de werkplek thuis een beetje opfleurt. Notitieboekjes vallen ook in de smaak.” Er komen ook luxere cadeaus voorbij, zoals Nespresso-machines, vertelt Kuijpers. “Juist omdat er nu minder momenten zijn waarop er iets voor de medewerkers kan worden georganiseerd, pakken werkgevers wat meer uit in de eindejaarsperiode.” Zelfs bedrijven in sectoren die het nu extra lastig hebben zijn volgens Kuijpers nog steeds genegen om iets voor hun personeel te regelen. Dat kan ook iets kleins zijn. “We krijgen vragen of we daarover kunnen meedenken.” 8 FOTO: iStock
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5