PromZ Magazine 3-2020

z 2020 - nummer 3 - www.promz.nl 11 Als de telecom-markt iéts is, dan is dat een prijsvechtersmarkt. Aanbieders troeven elkaar af met spectaculaire bundels, aanbiedingen en prijskortingen. Ben doet daar niet aan mee. Ben koos een merkthema dat diametraal tegengesteld is aan het ‘meer, meer, meer’ van de concurrentie en zette daar consequent op door. Met een uitstekend verkoopresultaat. als Ben. De mobiele telecom-markt wordt gedomineerd door drie reuzen: KPN (ca. 40% marktaandeel in 2019), gevolgd door VodafoneZiggo (ca. 30%) en T-Mobile (ruim 29%). Ben is een klein budgetmerk in de portefeuille van T-Mobile, waarin T-Mobile zelf en Tele2 de grotere merken zijn. Lef dus. Aan de andere kant: misschien was Ben - gezien de merkgeschiedenis - het ook wel aan zijn stand verplicht. De historie van Ben gaat terug naar het einde van de vorige eeuw. In 1999 werd het merk geïntroduceerd, in een periode waarin de mobiele telefoniemarkt in de kinderschoenen stond. Een mobieltje was nog niet voor iedereen bereikbaar. Dat was precies waar Ben op inzette: het mobieltje wél voor iedereen bereikbaar maken. Dankzij zeer geslaagde - en talloze prijzen winnende - campagnes werd Ben zo een iconisch ‘mensen- merk’ dat mobiele telefonie eenvoudig maakte voor iedereen die eigen keuzes wilden maken. BEN NET EVEN ANDERS ‘B en staat voor bewustzijn, kiezen voor Ben is een zelfbewuste keuze’, zegt Job Koopman, Strategy & Business Director bij DDB Unlimited, het communi- catiebureau van Ben dat de afgelopen vijf jaar veel succesvolle campagnes voor het merk ontwikkelde. ‘We zagen trends als consuminderen, mindfulness en er verschenen steeds meer publicaties over ‘sociobesitas’ en de verslavende werking van de mobiele telefoon. Ben staat niet voor consuminderen op een beperkende manier, maar voor het inzicht dat je juist meer plezier uit je leven haalt als je bewuster met je leven, je mobiel en je budget omgaat. Je mist de mooiste en de belangrijkste momenten als je je continu af laat leiden door je mobieltje.’ Een derde ‘merk-leven’ Zo’n tegendraadse koers - niet gericht op meer, maar op bewust iets minder - is nogal gedurfd voor een kleine speler Eigenzinnige koers van telecom-provider Ben levert prachtige sales-cijfers op. 8

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5