PromZ Magazine 3-2020
z 2020 - nummer 3 - www.promz.nl 39 8 tal merken die de GOTS-certificering hebben.” GOTS staat voor Global Organic Textile Standard. Duurzaamheid moet je ook zichtbaar maken, vindt Dupuis. “Sommige textielmerken doen dit zelf al met een logo. Waar dat niet het geval is, kunnen wij ook een beeldmerk op de mouw aanbrengen, zodat onze afnemers ook naar hun stakeholders duidelijk kunnen maken dat het om duurzame kleding gaat. Met het Fair Workwear-logo geef je onder meer aan dat de kleding uiteindelijk ook weer door ons wordt ingezameld.” Die retourlogistiek is de vierde pijler in het beleid van Goodfuture: “Wij nemen alle kleding terug van onze klanten. Bij sommige producten gaat het weer terug naar de producent en maken ze er nieuwe kleding van. Alle kleding wordt gewogen, vervezeld en ingezet voor nieuwe producten. Een deel van de opbrengst van de retouren schenkt het bedrijf van Dupuis aan goede doelen. In een beleidsprogramma van het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat staat dat het aandeel duurzaam en gerecycled textiel in 2025 25 procent moet zijn. “Daar heb je ook de internationale productieketen voor nodig, want in Nederland hebben we geen spinnerijen meer”, zegt Van Yperen van MVO Nederland. Een nieuwe industrie die in Nederland kan ontstaan is volgens Van Yperen om grondstoffen te maken van voorbewerkt mate- riaal. “Denk aan kleding waar de knopen en de ritsen al uit zijn. Als je dit textiel verwerkt tot vezelmateriaal, kan je er veel van verschepen, zodat het elders weer kan worden gebruikt om er nieuwe kleding of andere producten van te maken.” Maar is dat niet belastend voor het milieu, al dat transport? “Als je naar de zogenaamde levenscyclus-analyse kijkt, stellen onderzoekers dat de CO2-footprint niet te vergelijken is met het in de markt zetten van kleding en die weer verbranden. Elke nieuwe vezel heeft een veel grotere footprint dan een hergebruikte vezel.” Focus op kwaliteit Waar kun je in de tussentijd op letten, als je op zoek bent naar duurzaam textiel? Het begint met een focus op kwaliteit, volgens Erik Jan van Gestel van The Agency, agent van modestoffen. Zijn klanten zijn modemerken als Tommy Hilfiger en Studio Anneloes, en bedrijven die bedrijfskleding inkopen, waaronder de Bijenkorf en een aantal banken. Kwaliteit is volgens hem een aspect dat steeds zwaarder weegt voor klanten. “Dat je kleding niet na vier keer wassen al hoeft weg te gooien, maar dat iets jarenlang mooi en goed blijft.” Snelle winst is bij workwear ook dat je de kleding zelf kunt was- sen. “Het onderhoud van de kleding zorgt voor 50 procent van de totale milieubelasting van een kledingstuk. Door een corporate- wear kledingstuk van wol te vervangen door een thuis wasbare en snel drogende polyamide kun je dus aanzienlijk besparen.” De partij die Van Gestel vertegenwoordigt, het Italiaanse Eurojersey, wil volledig transparant zijn in wat ze doen. “Ze rich- ten zich op het schoner maken van de productieprocessen en minder gebruik van water, energie en grondstoffen. Er zijn in de afgelopen jaren al miljoenen euro’s geïnvesteerd in het terugwin- nen van warmte en in machines die minder water gebruiken om te verven.” Ook is helder waar de grondstoffen vandaan komen. Dat is iets wat klanten ook steeds belangrijker vinden om te weten, merkt Van Gestel. “Het is echt een Europees product.” Goed werkgeverschap Een aanbieder die ook alles zoveel mogelijk in eigen hand houdt, is Oxious. Oxious produceert hamamdoeken. Oprichtster Esther Smit wil niet alleen een duurzaam product verkopen, maar zoekt het ook in samenwerking met andere sociale ondernemingen, in transparantie over productie en certificeringen en in goed werk- geverschap, door vrouwen in de fabriek in Turkije een goed loon, sociale verzekeringen en een sociale werkomgeving te bieden. Balen gerecycled en vervezeld katoen op kleur geselecteerd Vervezeld gerecycled katoen tot nieuw draad gemaakt
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5