PromZ Magazine 3-2020

z 2020 - nummer 3 - www.promz.nl 41 9 Duurzaam textiel staat je netjes Smit merkt dat er door de coronacrisis meer aandacht is voor duurzaamheid. “We worden ons bewuster van wat echt belang- rijk is: onze gezondheid en een gezonde wereld. Dat heeft z’n weerslag op wat bedrijven inkopen en op hoe ze hun personeel willen belonen.” Smit zegt te hopen dat meer duurzaamheid zich ook gaat uiten in minder, maar kwalitatief betere geefmomenten in een jaar. Helaas kun je er volgens Smit als afnemer niet altijd van op aan dat materialen als rPET en bamboe ook echt een duurzamer alter- natief zijn. Zo blijkt dat wat verkocht wordt als bamboe vaak viscose is. Ook bij het gebruik van gerecyclede PET in textiel is een nuance op z’n plek, vindt Smit. “De plastic flessen worden vermalen om te kunnen worden gebruikt in textiel. Maar als je dat textiel gaat wassen, komen er plastic microdeeltjes vrij. Die komen alsnog in het oppervlaktewater terecht. De vis die wij eten bestaat al voor 8 procent uit plastic.” Een ander voorbeeld: “Maar 1 procent van al het katoen in de wereld is bio-katoen. Maar als jij gaat googelen wie er allemaal bio-katoen aanbieden, dan wordt er veel meer textiel met bio-katoen aangeboden dan er feitelijk is.” Greenwashing Als je het zo bekijkt, kan duurzaamheid in de ogen van Esther Smit ook een soort greenwashing worden, bewust maar veelal ook onbewust. “Transparantie in de productieketens moet de norm worden, zodat we eerlijke verhalen krijgen”, zegt ze. “Producenten en leveranciers moeten verantwoordelijk- heid nemen voor wat ze leveren en distributeurs voor wat ze inkopen.” PF Concept probeert hier z’n steentje aan bij te dragen. PF Concept is producent van promotionele producten en textiel. “Als je kijkt naar de toekomst van promotionele kleding en de ontwikkelingen op duurzaam gebied in textiel is transparantie van de supply chain een belangrijk element”, zegt Anne Karine Lemstra, director of category management & marketing van PF Concept. Daarnaast is het volgens Lemstra van belang om de gebruikte materialen te verduurzamen. “Van katoen naar organisch katoen naar gerecycled katoen, bijvoorbeeld. Certificeringen spelen daarbij een belangrijke rol. De klant wil zeker weten dat de claim die gemaakt wordt ook daadwerkelijk waar is. Maar het uiteindelijke doel zou moeten zijn dat ook promotioneel textiel steeds meer circulair wordt. Hoe kunnen we zorgen dat we steeds minder ‘virgin’ materiaal nodig hebben om de produc- ten te maken? Hoe ga je materialen steeds weer hergebruiken?” Geen quick wins Als leverancier heeft PF Concept de verantwoordelijkheid om te zorgen dat distributeurs die de producten afnemen voor hun klanten betrouwbare informatie krijgen, vindt Lemstra. “Certificering helpt daar zeker bij. Het feit dat het ingewikkelde en langdurige processen zijn geeft aan dat je dit niet even een- voudig kunt doen. Er zijn geen quick wins. Duurzaamheid is een belangrijk onderdeel van je bedrijfsstrategie, iets wat in elk onderdeel van het bedrijf verankerd moet zijn.” PF Concept heeft in samenwerking met een externe partij de duurzaamheidsstrategie voor de komende vijf jaar vastgelegd. Begin dit jaar heeft PF Concept het nieuwe merk Elevate NXT gelanceerd, een volledig duurzame tak van het eigen merk Elevate. “De eerste items, een polo en een T-shirt zijn in januari gelanceerd, gevolgd door een masker en een multi-scarf – of snood, zoals wij die noemen – in reactie op de corona-situatie. In het nieuwe jaar volgen er meer kledingstukken, zoals een GRS-gecertificeerde softshell-jas.” Het bijzondere van deze items is volgens Lemstra dat ze van bron tot en met gebruiker gecertificeerd zijn, via de Global Organic Textile Standard (GOTS) of de Global Recycled Standard (GRS). “Dat is nu vaak niet het geval. Er zijn producten die gemaakt zijn van gecertificeerd garen, maar om daadwerkelijk het logo van GOTS of GRS op een product te mogen afbeelden moeten alle stappen in het proces geaudit en gecertificeerd zijn: de katoenboer, de spinnerij, de weverij, de fabriek die de kleding maakt en PF Concept. Dat is een proces van meer dan een jaar geweest.” De volgende stap is het gebruik van blockchaintechnologie. Een partij die zich hierop geworpen heeft, is Aware. Hun slogan: No greenwashing, but a true story from start to finish. In onze markt is supplier Xindao de eerste die gebruik maakt van deze technologie in onder meer tassen. De wereld van certificeringen en audits is nog steeds niet geheel transparant, stelt Van Yperen van MVO Nederland. “En het is kapitaalintensief.” Blockchain, waarbij bijvoorbeeld RFID-draad in het weefsel kan worden gescand, kan ervoor zorgen dat je als eindgebruiker daadwerkelijk kunt zien waar jouw product vandaan komt. Duurzaamheid in textiel; het is een groeimarkt en het kan volgens Van Yperen alleen maar beter worden. Transparantie in de productieketens moet de norm worden, zodat we eerlijke verhalen krijgen

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5