PromZ Magazine 3-2020
z 49 9 COLUMN DOOR SAK VAN DEN BOOM Werkt jouw dashboard al? H oe bereid je je voor op de periode na corona? Een vraag die iedereen bezig- houdt. Maar ja, zoals ik tegen mijn 96-jarige moeder zei, die me op afstand houdt: ‘dat virus gaat niet meer weg. Daar moeten we mee leren leven.’ Zo zal het niet eenvoudig zijn om te bedenken wat de anderhalvemeter economie gaat betekenen. We stevenen af op het synthetisch decennium, lees ik in MT. Het wordt kunstmatigheid dat de klok slaat. Alles wordt maakbaar en programmeerbaar, voor- spelt futuroloog Amy Webb. Voedsel, media, robots. ‘Het klinkt gek op dit moment, maar virussen zouden wel eens het meest veelbelovende stukje technologie kunnen zijn voor een betere toekomst.’ Ik wacht nog op een goede brainwave, om me voor te stellen hoe het straks zal gaan. Ik schreef dit in het voorjaar vanuit de veronderstelling dat we in deze tijd weer helemaal los zouden kunnen gaan. Het is erger geworden. Maar we raken er ook meer en meer aan gewend. Sommige ontwikkelingen gaan veel sneller dan voor de crisis. Als ik onze ministers hoor praten over het dashboard waarmee ze de crisis beheersbaar maken, dan vraag ik me natuurlijk af welk merk, welk bedrijf, welk bureau al een communicatiedash- board heeft, waarmee gestuurd kan worden. Het klinkt simpel en ingewikkeld tegelijk, maar als je over de juiste data beschikt kun je per dag besluiten nemen over de koers die je vaart. Hoe staat het met het gebruik van datadashboards? Tien jaar geleden werd er volop mee geëxperimenteerd. In een artikel op marketingfacts uit 2013 lees ik: ‘Het gebruik van data is natuurlijk niets nieuws. ’ In 2018 gaat het op FW ook over strategische dashboards. ‘Veel gebruikers van Google Analytics hanteren een dashboard in een gespecialiseerde tool, zoals Datastudio of Klipfolio. Ik vind dat een zeer positieve ontwikkeling. Maar ik maak me wel zorgen om de impact van de meeste dashboards. Ze zien er visueel aantrekkelijk uit en er staat interessante data in. Alleen ontbreekt vaak de aandacht op de belangrijkste strategische KPI’s.’ Wat zijn de KPI’s van Rutte en De Jong? In het verhaal op FW gaat het over strategische KPI’s bepalen. Een artikel op cmcg.nl uit 2016 formuleert het alsvolgt: ‘We moeten ‘bewegingen’ op onze website bijhouden met Google Analytics. Social media zoals Facebook en Twitter in de gaten houden op berichtgeving en actief opvolgen. De prestaties van onze Adwords optimaliseren en display bannering afstemmen op de best presterende affiliate netwerken. We moeten de resultaten van onze e-mail nieuwsbrieven analyseren en bijstellen. En er is meer: data uit mobieltjes, data uit campagnes, data uit social media, data uit Wi-Fi. We staan voor de uitdaging om al die data vanuit al die verschillende databases te ontsluiten, te combineren, verrijken en te interpreteren. Het CrossmediaDashboard biedt uitkomst.’ Hier wordt weliswaar voor eigen parochie gepreekt, maar je krijgt wel een helder beeld van de kracht van een goed dahsboard. Maar het blijft een kunst om de juiste conclusies te trekken en beslissingen te nemen. Maar zonder dashboard ben je ver van huis. We leven in een leerzame tijd. Een goed overzicht is fantastisch, als je vooraf hebt bepaald wat je wanneer doet? Daarover lijken onze Haagse mannen het nog niet eens met elkaar. Maar met een dashboard kunnen je makkelijk je gelijk halen en sturing geven aan de juiste communicatie. Of je nu marketeer bent, content marketeer of je bezighoudt met promotionele activiteiten. 2020 - nummer 3 - www.promz.nl
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5