PromZ Magazine 3-2020

z 2020 - nummer 3 - www.promz.nl 57 8 H et is onze bedoeling om voortaan ieder jaar een business-to-consumer en een business-to-business prijs uit te reiken. Dit jaar is dat niet gelukt, simpelweg omdat het aantal inzendingen in b-to-b te gering waren. We doen dus alvast een oproep voor komend jaar om massaal in te zenden. Wat is de jury allemaal opgevallen dit jaar? Het belangrijkste is wellicht het gebrek aan creativiteit en durf. Bijna alle merken kiezen voor zekerheid en grijpen terug op zaken die blijkbaar in het verleden gewerkt hebben. Nadeel is, dat veel premiumcampagnes hierdoor volledig inwisselbaar zijn. Sparen voor pannen komen we tegen bij Albert Heijn, Jumbo, Vomar en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Plak een ander logo onder de uiting en je gelooft het direct. Puilen de keukenkasten in Nederland zo langzamerhand niet uit met pannen van iedere supermarktketen? Hetzelfde geldt voor handdoeken sparen in het voorjaar bij alle drogisterijketens. Distributeurs: er is hier heel veel missiewerk te verrichten! Iets dat we overigens heel weinig tegenkwamen - in tegenstel- ling tot onze verwachting - waren duurzaam geproduceerde premiums. Wellicht een goede vervanging voor de zoveelste pannenactie? Zoals elk jaar reikt de redactie van PromZ Magazine tegen het einde van het jaar een prijs uit voor de beste premium campagne van het jaar. Dit jaar hebben we distributeurs gevraagd campagnes in te zenden, naast de campagnes die we als jury, bestaande uit Peter van Gestel, Ed van Eunen en Martin de Winter, zelf verzameld hebben. We kijken als jury naar het premium, de campagne en de media-uitingen die rondom de campagne zijn ingezet. Interimage wint met premium campagne ‘raceblocks’ voor DekaMarkt PromZ Premium Campagne van het jaar 2020: Boekenweek en NS Het aanbod van premiumcampagnes is dit jaar natuurlijk klei- ner als gevolg van corona en het wegvallen van alle grote evenementen. Dat beseffen we ons als jury heel goed, maar dat betekent toch niet dat je dan maar zo saai mogelijk moet zijn? En maar moet meegaan in de ‘stramien treurigheid’ van de folders van de diverse retailers? Kortom, we werden niet heel erg enthousiast van de toch best wel behoorlijke stapel aan campagnes. Natuurlijk zijn er uitzonderingen. En die zul- len we dan ook zeker noemen. Laten we beginnen met de Boekenweek en met de NS als sponsor van deze Boekenweek. De Boekenweek bestaat al sinds 1930 en het bekende Boekenweek Geschenk (gratis bij aankoop van een boek) al sinds 1932. Over langlopende premiumcampagnes gesproken. Sinds 2002 is de NS als sponsor betrokken bij de Boekenweek en mag iedereen die een Boekenweek Geschenk heeft gratis reizen op de tweede zondag van die specifieke week. De jury vind het nog steeds een geweldig concept dat zeer goed past bij de merkidentiteit van de NS. In de trein lees je immers een boek of ben je bezig met je telefoon. De actie past als een handschoen en is goed, gedegen en herkenbaar uitgevoerd.

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5