PromZ Magazine 3-2020
2020 - nummer 3 - www.promz.nl 7 PromZ Magazine 21ste jaargang, november 2020 PromZ Magazine is een uitgave van Het Portaal Uitgevers B.V. Veerdijk 40-i, 1531 MS Wormer Tel: 075-6475747 E-mail: traffic@hetportaal.com Verschijningsfrequentie: 3x per jaar, nr 3 is in combinatie met de ProductZ Finder Oplage: 16.000 exemplaren Abonnementen: Kunnen op elk gewenst moment ingaan voor de periode van een jaar. De abonnementsprijs bedraagt A 30,- (incl. 6% BTW en verzendkosten). Abonnementen dienen bij voorkeur via traffic@hetportaal.com te worden opgezegd, tenminste een maand voor het verstrijken van de abonnementsperiode. Adreswijzigingen: Dienen bij voorkeur, onder vermelding van het abonneenummer op de adresdrager, via traffic@hetportaal.com te worden doorgegeven. Hoofdredactie: Peter van Gestel Redactionele medewerkers: Frank de Bruin, Sak van den Boom, Ed van Eunen, Lisette Erdtsieck, Allard Frederiks, mr Alexander Singewald, Ruud Slierings Redactie-adres: Veerdijk 40-i, 1531 MS Wormer Mob: +31 (0)6-33637794 E-mail: peter.vangestel@hetportaal.com Bladmanagement: John M. Swaab Tel: +31 (0)75-6475747 Mob: +31 (0)6-54994998 E-mail: john.swaab@hetportaal.com Advertentie-acquisitie: John M. Swaab Tel: +31 (0)75-6475747 Mob: +31 (0)6-54994998 E-mail: john.swaab@hetportaal.com Meryem Lasance-Karakus Tel: +31 (0)75-6475747 Mob: +31 (0)6-41960718 E-mail: meryem.karakus@hetportaal.com Pierre van den Ancker Tel: +31 (0)75-6475747 Mob: +31 (0)6-43854384 E-mail: pierre.vandenacker@hetportaal.com Traffic: Hanna ter Velde Tel: +31 (0)75-6475747 E-mail: traffic@hetportaal.com Beeldmateriaal: BC Fotografie, Ad Bogaard, iStockphoto, Hollandse Hoogte, Luzan Veenendaal Vormgeving en DTP: Finnmedia, Alkmaar © Niets uit deze uitgave mag, op welke wijze dan ook, worden vermenigvuldigd en/of open- baar gemaakt zonder voorafgaande toestemming van de uitgever. 9 Schrap Black Friday Als dit magazine bij jou op de mat is gevallen is Black Friday (gelukkig) alweer ach- ter de rug. Ik zal trachten uit te leggen waarom ik dit vanuit de VS overgewaaide korting festijn zo vreselijk vind. Oorspronkelijk is Black Friday opgezet om van oude voorraden af te komen en om traffic te genereren naar fysieke winkels. De eerste zoveel klanten kregen de meeste korting. En dat werkte, want mensen lagen voor de deur te slapen om als eerste naar binnen te mogen. Nu kan ik me best voorstellen dat je als winkelier je oude voorraad 'wegschijt', als je maar traffic genereert. Je hoopt immers op méérverkopen en dan is het verlies op je oude voorraad snel gecompenseerd. De vraag is of de mensen die echt voor goedkoop gaan, ook trouw zullen zijn aan je winkel. Ik denk het niet. Is morgen hetzelfde product ergens anders goedkoper, dan stappen ze over. Tegenwoordig is online het fenomeen Black Friday enorm groot. En in tegenstelling tot veel fysieke winkels en winkelketens, hoeven online bedrijven geen winst te maken. Ze pompen elke verdiende euro terug in marketing om zo bekend mogelijk te zijn en zo de beurswaarde op te krikken. Er zijn verdomd weinig online retailers die werkelijk zwarte cijfers schrijven. Omzet is alles voor deze bedrijven en als ze tijdens een actie bijna alle marge aan de consument weggeven, dan is het prima. Als alle consumenten maar naar jouw URL toe komen. De Amazone-achtige bedrijven hebben tegenwoordig zo’n sterke marktpositie, dat ze merken een poot uit het lijf draaien om die consument maar zoveel mogelijk korting te kunnen geven. Het prijsinstrument bij acties als Black Friday staat wat mij betreft gelijk aan crea- tieve armoede die behalve kortstondige omzetverhoging weinig oplevert. In ieder geval geen merk- of winkeltrouw. Laten we gezamenlijk stoppen met die onzin en investeren in goede premiumcampagnes, die een merk of retailer toegevoegde waarde geven. Die merktrouw en méérverkopen opleveren. Mooie premiumacties zoals de winnaar van de PromZ Premium Campagne 2020: Interimage met ‘race- blocks’ voor DekaMarkt. COLOFON DOOR PETER VAN GESTEL p r o m z
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5