PromZ Magazine 1-2021
z 2021 - nummer 1 - www.promz.nl 27 Neem als voorbeeld de pilsmarkt. Grote Nederlandse merken als Heineken, Amstel, Bavaria en Grolsch vind je niet of nauwelijks in Belgische supermarkten. In België zijn de grote merken Jupiler, Maes en Cristal Alken. Jupiler staat wel in de Nederlandse rek- ken, maar is daar een uitdager. Maes en Cristal zijn de Belgische merken in het Heineken-portfolio. Of neem Unox. Gino Van Ossel, als professor retailmarketing verbonden aan de Vlerick Business School, zegt dat Unox-soep in België vervangen is door Knorr, maar in Nederland Unox is gebleven. Voordelen? Betekent dit dat een aanpak voor de drie landen (of zelfs ook voor andere landen in de EU) geen zin heeft? Er zijn voordelen aan een grensoverschrijdende aanpak. Neem Prince-koeken, een merk van Lu (onderdeel van Mondelez). Kevin Somers is er brand manager Prince Benelux. Voor Lu werkt men voor de Benelux vanuit de vestiging in Mechelen. “Voor sommige merken is er een Benelux-approach, voor ander weer een per land. Lu is groot in België en kleiner in Nederland, dus doen we alles vanuit België. België is voor Prince op beide markten verantwoordelijk en we voeren ook Benelux-activaties.” Voor Prince profiteert men op die manier van schaalvoorde- len op het vlak van media-aankoop, productie en creatie. Dat betekent wel dat voor tv-commercials de voice-over per land verschilt: Nederlands, Vlaams en Frans. Er zijn ook andere syner- giën. Somers zegt dat het logistiek gemakkelijker is om voor meerdere markten/landen te werken, ook voor activaties. “Alle legale informatie staat voor beide landen op de verpakking. Dat maakt het ook gemakkelijk om activaties te ondersteunen,” aldus Somers. “Voor activaties op Benelux-niveau worden de budget- ten van Nederland en België gecombineerd. Samen kan er zo een grootschaligere activatie gevoerd worden en is er een groter budget beschikbaar om die te ondersteunen.” Speelt voor de aankoop van premiums het schaalvoordeel, met andere woorden, is de prijs per stuk lager door de grotere aantal- len voor de twee markten samen? “Dat is 100% zo,” antwoordt Somer. “We kunnen een lagere prijs voor de premiums onderhan- delen.” Bovendien is er een intern voordeel, stelt de Lu-marketeer. Lu/Mondelez heeft een Europese structuur waar alle promotio- nele programma’s voorgelegd worden. “Maar niet alles ervan kan uitgevoerd worden. Er is een Europese ranking van de landen. En juist door als Benelux te werken, zijn onze revenuen groter en hebben we meer mogelijkheden om hoger in de ranking te komen. Werken we als België en Nederland alleen dan komen we lager in de ranking omdat de volumes lager zijn en de winst ook.” Benelux Een beetje geschiedenis De Benelux is een intergouvernementeel samenwerkings- verband tussen België, Nederland en Luxemburg. Tijdens de Tweede Wereldoorlog besloten de regeringen van de drie landen nauwer te gaan samenwerken en dat leidde in 1955 tot de start van een douaneunie. In 1958 richtten de drie landen de Benelux Economische Unie op. In 2008 onder- tekenden zij een nieuw Benelux-Verdrag dat inhield dat de samenwerking zich op drie kernthema’s ging concentreren: 1) interne markt en economische unie, 2) duurzame ont- wikkeling en 3) justitie en binnenlandse zaken. Sinds 2008 spreekt men daarom officieel over de Benelux Unie. 8
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5