PromZ Magazine 1-2021

z 31 2021 - nummer 1 - www.promz.nl 9 COLUMN Over de rooie … S ymbool voor de verkiezingen 2021: het rode stempotloodje. Voor het eerst in Nederland mocht je i.v.m. besmettingsgevaar het rode potloodje mee naar huis nemen. Dit gold voor veel gemeenten maar helaas niet voor allemaal. Ondanks dat landelijk werd aangekondigd dat iedereen het potloodje mee mocht nemen waren er ook gemeenten die anders besloten. Blijkbaar konden die voldoende vrijwilligers vinden om de potloodjes schoon te maken, hadden ze niet voldoende in kas om de ca. € 0,10 per stemmer uit te geven of waren ze simpelweg te laat om voldoende exemplaren in te kopen. Hoe het ook zij, het rode potlood bleek een grote hit. Mensen zien het als een collectors item. Er werden selfies mee gemaakt, social media feeds stonden vol foto’s en op markt- plaats werd veel geld gevraagd voor de eerste unieke exemplaren. Logisch want de periode waarin we nu leven is zeer uitzonderlijk. Rond het stemmen in Covid tijd, waarbij ondanks de lockdown op een veilige manier honderdduizenden mensen op de been zijn gebracht, hangt een andere beleving dan bij andere verkiezingen. Dat zag je en voelde je. Het rode potloodje is daar het souvenirtje van. Het premium van de verkiezingen. Als je daar later naar kijkt zal het herinneringen oproepen. Je weer even terugbrengen naar die tijd. En dat is nou precies de kracht van promotionele artikelen. Herinneringen worden er in vastgelegd. Je krijgt er binding mee. En dat wil je als organisatie, bedrijf of merk. Uiteraard heb ik ook mijn democratische plicht gedaan. Nauwkeurig heb ik 1 rondje mooi rood ingekleurd, mijn stemformulier netjes dichtgevouwen als een wegenkaart uit vervlo- gen tijden en in de stembus had gedaan, die overigens sterk op een vuilcontainer leek. Daarna volgde ik de pijlen naar de uitgang. Net voordat ik de deur uit wilde lopen werd ik aangesproken door iemand van het stembureau. Of ik mijn potloodje in wilde leveren. Oh ik dacht dat ik h’m mocht houden. Maar nee onze gemeente had er voor gekozen om de potloodjes weer in te nemen. Deden ze liever dan de OZB te verhogen. Mmmm, iets in me zegt me dat dat toch wel gaat gebeuren. Een keurige meneer van rond de zestig naast me overkomt precies hetzelfde. Die liet het er niet bij zitten en bromde: “op het journaal zeiden ze dat je het potloodje mag houden. Dus ik neem hem mee”. Hij stak het potloodje in zijn zak, maakte zich snel uit de voeten en nam de herinnering aan de historische verkiezingen 2021 mee. Met een glimlach stapte ik in auto. En dacht: de inzet van promotionele artikelen, in dit geval een rood potlood, werkt nog altijd. Men gaat er zelfs letterlijk van over de rooie! Wat wordt jouw onweerstaanbare hebbeding? Martin de Winter Directeur Hokra

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5