PromZ Magazine 1-2021

z 2021 - nummer 1 - www.promz.nl 37 8 Nederlanders BBQ’en op mars en Belgen op venus! O nderzoeksbureaus Motivaction en Activate&co hou- den al enige jaren het Nationaal BBQ onderzoek door ruim 1.000 Belgische en Nederlandse consumen- ten van 18 jaar en ouder te ondervragen over alle facetten die te maken hebben met buiten koken. In beide landen spreekt barbecueën een zeer brede doel- groep aan. België gaat aan kop, want daar worden 9 op de 10 ondervraagden redelijk tot zeer enthousiast als het om barbe- cueën gaat. Bij de Nederlanders is dat, met 8 op de 10, net iets minder. Eén van de leukste activiteiten tijdens de lockdown Door de corona maatregelen nam in beide landen het aantal personen dat aanwezig is op een barbecue met ongeveer een derde af. Toch was bbq’en tijdens de lockdown populairder dan ooit. Maar liefst 40% van de Nederlanders en 53% van de Belgen vonden barbecueën tijdens de lockdown één van de leukste acti- viteiten die nog wel mochten. En, ondanks dat er minder familie, vrienden of kennissen aanwezig waren, steeg de waardering voor het resultaat wel. Nederlanders waardeerden de laatste barbecue ervaring met het rapportcijfer 7,8 terwijl Belgen nog wat guller zijn met een 8,0! Nederlander zuiniger bij aanschaf Wat zou de verklaring kunnen zijn van het feit dat Nederlanders zuiniger zijn? Misschien komt het dat Belgen meer besteden aan de aankoop en bovendien vaker kiezen voor een houtskool gestookte barbecue. In België besteed men gemiddeld € 272,- voor een barbecue terwijl de Nederlander gemiddeld een kleine € 50,- zuiniger is. Opvallend is de opmars van duurdere modellen zoals kamado’s en gasbarbecues in beide landen, die buiten koken nog meer tot een culinair genoegen maken. Smaken verschillen Veel groter is het verschil tussen de landen als we kijken wat er op de barbecue gaat. Nederland grilt het liefst simpele gerechten zoals hamburgers, sateetjes en speklapjes terwijl onze zuiderbu-

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5