PromZ Magazine 1-2021

z 2021 - nummer 1 - www.promz.nl 39 9 Nederlanders BBQ’en op mars en Belgen op venus! ren vaker voor chiquere opties kiezen zoals biefstuk, spareribs en lamskoteletjes. Wat betreft de favoriete barbecuesaus is er helemaal een wereld van verschil te zien: Nederland kiest massaal voor satésaus en Belgen gaan, hoe kan het ook anders, voor mayonaise. Vega en milieu trends Ook een interessante trend is de opmars van de vega-pro- ducten voor de barbecue. Ruim 40% van de ondervraagden onderschrijven deze ontwikkeling, waarbij de Belgische BBQ’ers er iets vaker gebruik van maken dan de Nederlandse. Ook het milieu kwam aan de orde. Nu sommige gemeente overwegen om BBQ’en te verbieden vanwege de CO2-uitstoot waren we benieuwd wat de ondervraagden daarvan vonden. Een overgrote meerderheid van ruim 80% vindt dit een onzalig plan. Zeker in deze tijd dat er bijna niks mag en kan, vindt men het bizar om ook nog BBQ’en te verbieden. Het hele jaar BBQ’en! Tot slot de stelling of men het liefst het hele jaar door zou wil- len BBQ’en. Bijna de helft van alle Belgen staat open om het vuur het hele jaar door aan te steken. Bij Nederlanders is maar dan een derde te porren om ook in de winter de barbecue aan te steken. Dat hadden we met onze Elfstedentocht en dito koek & zopie mentaliteit toch net even anders verwacht! Honger naar kennis Hoe populair BBQ’en is zien we ook terug in de honger naar kennis en inspiratie. Iets minder dan de helft van de onder- vraagden is geïnteresseerd in andere kooktechnieken op de BBQ, zoals slow cooking, roken, stoven en pizzabakken. Ontwikkelingen die het outdoor cooking domein voor incentive en activatie doeleinden nieuwe mogelijkheden biedt. Kennis en inspiratie om te BBQ’en worden letterlijk gevreten. De Belgen gaan hier weer aan kop. Een derde van onze Zuiderburen heeft een of meerdere BBQ boeken in de kast staan. Zo’n 20% van de ondervraagden staat in de startblokken om dit jaar een masterclass of BBQ cursus te volgen. Tot slot konden we het niet nalaten om te informeren bij de bar- becuers of ze weleens last hebben van mensen die ongevraagd advies komen geven. En jawel: bij 3 op de 10 BBQ’ers staat er tijdens het grillen weleens een wijsneus bij die alles beter weet. Opvallend is dat de Belgen daar meer last van hebben dan de Nederlanders, terwijl wij toch de naam hebben te pas en te onpas onze mening te geven… De onderzoeksresultaten laten zien dat outdoor cooking een zeer brede doelgroep aanspreekt en prima kansen biedt voor incentives, events en activaties. In deze onzekere corona tijd is barbecueën een van de weinige leuke activiteiten die mogen en waarvoor zowel Belgen als Nederlanders warm voor lopen. Het enige verschil is dat bij onze zuiderburen het vuur blijkbaar heftiger brandt! Interesse in meer informatie over het Nationaal BBQ onder- zoek 2020/21 dat gehouden is in Nederland en België bij > 1000 consumenten van 18 -70 jaar door onderzoeksbureau Motivaction in samenwerking met Activate&co ? Stuur dan een email naar frank@activateandco.nl “Zeker in deze tijd dat er bijna niks mag en kan, vindt men het bizar om ook nog BBQ’en te verbieden.” Frank de Bruin Strateeg/partner Activate&co

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5