PromZ Magazine 1-2021
z 2021 - nummer 1 - www.promz.nl 41 9 COLUMN De balans na 40 jaar reclame maken. Ik ben een slecht geïnformeerde pessimist.* Oftewel, ik sta te optimistisch in het leven. Als ik een idee heb bedacht ga ik er van uit dat jij daar net zo enthousiast over zal zijn als ik. Ik loop al ruim 40 jaar mee in de recla- mewereld maar ik blijf me stoten aan dezelfde steen, elke ezel lacht me al keihard uit. Vorm wint altijd van inhoud Ik heb eens een presentatie meegemaakt op een congres waar de hele zaal het uitgierde, iedereen lag aan de voeten van de Amerikaan die, ik lachte luidkeels mee, echt een fabel- achtige presentatie gaf. Een uur later vertelde ik er enthousiast over en kreeg ik de vraag waar het over gegaan was. Ik stamelde wat onzin uit, ik wist het niet meer. Kortom, de informatie was volkomen aan me voorbij gegaan. Daarom zijn beeldmakers me altijd zo dierbaar geweest denk ik. De intuïtie, of noem het de magie, van een designer/artdirector is het belangrijkste wapen dat een reclamebureau heeft. Ik heb mezelf, als tekstschrijver, altijd dienstbaar opgesteld naar de beeldmakers die voor de eerste indruk moeten zorgen. Niemand zit op je te wachten Ik sta met een stofzuiger op de deur te rammen. Ik ben dus een ongenode gast. Zolang ik me dat maar blijf realiseren gaat het goed. Je moet verdomd vriendelijk en beleefd zijn wil je prospect de deur niet in je gezicht slaan. Helaas heeft niet elke adverteerder dat besef, ze gaan er oprecht van uit dat iedereen op ze aan het wachten is. Dat levert wel eens wat spanningen op in de samenwerking. Je verkoopt geen planken Stel je hebt een prachtige tafel die je met liefde hebt getimmerd. Je gebruikt alleen de beste roestvrije spijkers en het met de voeten geschuurd eikenhout komt uit een bijzon- der bos. Dan heb je de neiging om met die details op te scheppen in de advertentie. Dat rechtvaardigt de prijs. Denk je. Fout. Je verkoopt geen tafel, je verkoopt een fantastisch diner met je beste vrienden. Zoek de emotie op en je tafels verkopen als warme broodjes. Hou het kort als het kan Da’s de meest wijze les. Dank u. Lodewijk van der Peet Business Creatieve bij BrandBase *met dank aan Theo Maassen
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5