PromZ Magazine 1-2021

z 2021 - nummer 1 - www.promz.nl 55 Gratis koffie en covid crib 9 je precies de locatie kunt zien waar het plastic uit de zee is gevist waarvan jouw kledingstuk is gemaakt.” Het neigt naar greenwa- shing, stelt hij. En het is een fase die in zijn ogen voorbij zal gaan. “De Europese Unie is bezig met allerlei regelgeving op dit vlak.” Daarnaast is er volgens Van der Veen een maatschappelijke ver- andering aan de gang. “Jongeren groeien op in een samenleving waarin transparantie steeds belangrijker wordt. De consument wordt steeds mondiger. Plus: er is een economisch belang; katoen is eindig. Vanuit dat perspectief moet je naar alternatieven gaan zoeken.” Trace-technologie Van der Veen wil het alternatief bieden met The Movement. In april 2020 begon zijn start-up met twee producten. Het eerste is Polylana, een duurzaam materiaal dat acryl en wol kan vervan- gen. In de fashionwereld heeft H&M dit materiaal al ingezet voor submerk Arket. Daarnaast lanceerde Van der Veen Aware. Aware is een systeem dat wél kan traceren of een product duurzaam is. De technologie volgt de weg die het gerecyclede materiaal gaat, van garen tot kledingstuk. Aan het begin van het proces wordt een tracer, een marker opgelost in een fiber, met het gerecyclede katoen vermengd. “De kenmerken van dit garen registreren we in de blockchain”, vertelt Van der Veen. “Die digitale gegevens zijn voor iedereen inzichtelijk.” De blockchain kennen we ook als het systeem dat cryptovaluta mogelijk maakt. Met een tablet en een scanner kun je altijd uitlezen wat de herkomst van het garen is, in het garen zelf, in de stof en in het eindproduct. Blockchain, tracers – Van der Veen erkent dat het een ingewikkeld verhaal is. “Maar belangrijk om te onthouden is: garen kan de hele wereld overgaan, maar uiteindelijk komt het ergens terug in een product. Met Aware kunnen wij in elke fase van het proces onomstotelijk vaststellen wat de herkomst is van het materiaal.” Van der Veen werkt al samen met tien grote spinnerijen in de wereld; van China tot Mexico, van Spanje tot Bangladesh. Daar begint de reis van het gereyclede katoen en daar wordt ook het tracer-materiaal aan het garen toegevoegd. Met modemerken als H&M en Bestseller is hij in gesprek over Aware. Dat zijn processen die een lange adem vergen. In de wereld van het promotioneel textiel boekt Van der Veen snellere resultaten. Een grote leverancier in de sales-promotion- branche, Xindao, werd launching customer voor Aware. Xindao ontwikkelde vervolgens een accessoire-lijn die volledig duurzaam is: de Impact Collectie. Gemaakt van gerecycled PET en katoen én volledig traceerbaar. En ook Schijvens Corporate Fashion in Hilvarenbeek, dat de medewerkers van Albert Heijn en van ABN Amro al in circulaire bedrijfskleding heeft gestoken, gaat met Aware aan de slag. “We zijn heel blij met een launching customer als Xindao”, zegt Van der Veen. “Dat begon met een hulpvraag. Een klant had gevraagd om bewijs dat er sprake was van gerecycled polyester. Er waren certificaten van de Global Recycle Standard aanwezig. Maar toch bleek het niet te kloppen. Wij hebben samen het proces opgezet. Daar hebben wij als startup ook weer van geleerd. En het heeft ervoor gezorgd dat de Impact-lijn steeds verder kon worden uitgebreid, met tassen, caps en dergelijke.” Verantwoordelijkheid nemen Het promotioneel textiel heeft weliswaar een bescheiden aan- deel in vergelijking met de fashionwereld, geeft Van der Veen toe, “maar het is wel belangrijk voor ons, want promotionele kleding krijgt veel exposure, bijvoorbeeld rond evenementen als het EK Voetbal. Je kan niet van bedrijven verlangen dat ze in één keer hun hele collectie duurzaam maken. Dan zouden ze failliet gaan. Ik zie dat ze echt wel hun verantwoordelijkheid nemen. De overheid heeft hierin een belangrijke taak. Ze zou bijvoorbeeld de invoerrechten op gerecycled katoen op nul procent kunnen zetten.” De weg naar verduurzaming is lang, zeker voor iemand als Van der Veen. “Ik kom uit de handel – ik ben gewend om snel resultaat te boeken. Maar je moet dit doen vanuit een intrinsieke motivatie. Dat zie ik zeker terug bij m’n jonge medewerkers. Er komt een nieuwe generatie aan de macht. Er gaat echt iets veranderen.” (advertentie) “Er komt een nieuwe generatie aan de macht. Er gaat echt iets veranderen.”

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5