PromZ Magazine 1-2021
z 2021 - nummer 1 - www.promz.nl 59 Creatief in tijden van corona We begonnen met een productie van zeshonderd maskers per dag.” Wat begon onder de naam Team Limburgse Mondkapjes nam steeds serieuzere vormen aan. Het Aachen Maastricht Institute for Biobased Materials sloot aan als partner. “Zij vaardig- den een batterij aan ingenieurs af.” Ook bood Boogaard samples aan bij de normeringsinstituten, die moesten beoordelen of de mondkapjes voldeden aan de FFP2-normen voor verplegend per- soneel in pandemie-omstandigheden. Zo wist Boogaard tot in Den Haag door te dringen. In mei begon- nen de onderhandelingen met het ministerie om een van de drie preferred suppliers van de overheid te worden. Met succes. Vanaf dat moment ging het initiatief verder onder de naam Medprotex. Boogaard: “We konden een aparte fabriek gaan bouwen in Maastricht, in een leegstand pand van de ouders van vriend en ondernemer Cyrille Depondt.” Een Limburgse tentenbouwer leverde een ‘clean room’ naast de fabriek. De machines arriveer- den in een tijd dat reizen niet mogelijk was. “Normaal gesproken komt er een team van ingenieurs mee die pas weggaan als alles draait. Nu kregen we alleen 22 grote houten kisten; een soort Lego-bouwpakket. Ik heb zelf dag en nacht aan die machines gewerkt, ze in elkaar gezet.” Nu levert Medprotex wekelijks 1 miljoen mondkapjes aan de zorg. “Er was voorheen geen productie en nauwelijks kennis in Nederland.” Intussen bleef het ook druk bij Boogaard Textiles. “Wij werken met order windows. Die vielen gelukkig net goed uit. Toen we in het tweede kwartaal van 2020 gingen leveren, konden we nog net op tijd Portugal en Griekenland bereiken voordat daar de boel op slot ging. Ook daarna bleven de orders komen, al zijn veel opdrachten van de drankenmerken rond festivals voorlopig wel weggevallen.” Promotionele publieksmaskers heeft Boogaard tot nu toe links laten liggen. “Maar we zijn wel benaderd met de vraag of we gecertificeerde maskers met bedrukking kunnen leveren. In november hebben we daarvoor al de certificeringen ontvangen. Daar gaan we dus wel op inspelen.” Er is een vervangingsmarkt gekomen “Alles was ongewis. Daardoor is 2020 in mijn hoofd een heel onrus- tig jaar geweest”, zegt Frank Visser van Bovi Salespromotion. “We moesten zorgen dat de liquiditeit op orde bleef. Ik ben al mijn debiteuren en crediteuren gaan beoordelen. Dat is iets wat ik normaal nooit doe, omdat we een gezond bedrijf zijn en met vaste klanten en leveranciers werken.” Als je altijd verwend bent geweest met mooie resultaten is het vervelend om te zien dat de omzet met enkele tientallen procen- ten terugvalt. In de maanden april tot en met augustus van 2020 was dat wel het geval, vertelt Visser. Vanaf september ging het weer veel beter. “We zijn als bedrijf altijd al heel erg bezig. Dan is het best lastig om nóg actiever te zijn. Toch hebben we een paar leuke mailings verstuurd. We hebben veel werk gemaakt van voorbeelden van promoties voor klanten, bijvoorbeeld voor zomeracties en om in te spelen op de thuiswerksituatie. Pakketten met bijvoorbeeld thee, theeglazen en bonbons deden het goed.” De eerste fase van de pandemie hield Visser zich nog verre van de medische mondkapjes. “Ik vond het niet gepast om daar op te springen. Later heb ik vier klanten in de zorg benaderd. Die gaven aan dat ze ruim in hun jasje zaten. Dat was voor mij het sein om contact te zoeken met winkelketens die de deuren weer mochten openen. Daarmee heb ik goede zaken kunnen doen. Met vaste leveranciers heb ik ook bedrukte mondkapjes gemaakt. En uiteindelijk hebben we ook de handgels en der- gelijke geleverd.” Er is een soort vervangingsmarkt gekomen, stelt Visser. “Het budget bij opdrachtgevers komt tijdens deze crisis geregeld uit andere potjes dan marketing. Bijvoorbeeld het potje van human resources waarmee zaken betaald worden die nu niet doorgin- gen, zoals een barbecue-middag.” Viraal via LinkedIn “We zijn al sinds april vorig jaar ontzettend druk met thuiswerk- pakketten in alle soorten en maten”, vertelt Marco Stalenhoef van Webo Promotion. “We hebben wel last gehad van covid, maar we hebben ons goed staande weten te houden.” Stalenhoef moet bekennen dat hij aan het begin van de pande- mie even met de handen in het haar zat. Hoe nu verder? “We zijn gaan brainstormen toen op 17 maart de handel ineens stilviel. We kwamen met een leuke afbeelding van een thuiswerkpakket. Die ging viraal via LinkedIn. In januari van vorig jaar hadden we nog een grote, nieuwe hal in gebruik genomen, gebaseerd op alle plannen en prognoses van onze klanten. Maar nadat onze thuispakketjes viraal gingen, heeft die nieuwe hal me enorm geholpen. Er stonden continu vier mensen pakketjes in te pak- ken. Ik hoefde niemand naar huis te sturen. “Met de thuispakketten hebben we een nieuwe markt aan- geboord”, vervolgt Stalenhoef. “Het trok ook veel klanten uit België; die kwamen via internet bij ons uit. Ik ben absoluut van plan om dit te blijven aanbieden. We horen van onze grotere klanten: ‘We verlangen allemaal weer naar kantoor, maar we weten ook dat de nieuwe realiteit gaat worden dat we nooit meer volledig op kantoor gaan werken.’ Daardoor denken wij dat werkgevers zeker nog wel belang hechten aan dit soort mid- delen voor het motiveren en waarderen van hun medewerkers.” Hij merkt dat er langzaam maar zeker wordt vooruitgekeken naar de zomer. “Er komen weer wat leuke vragen van klanten. Hopelijk gaat dat vanaf augustus, september verder los.” 9
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5