PromZ Magazine 1-2021
z 2021 - nummer 1 - www.promz.nl 61 8 Acht jaar geleden verkocht Jeroen Wesselink, samen met Martijn Wesselink eigenaar van 200 Fahrenheit zijn eerste BBQ en inmiddels is het Haarlemse bedrijf een van de grootste leveranciers van Komado’s in Nederland. Jeroen heeft zijn roots in de promotionele produc- ten industrie met onder meer vier jaar werken in China voor Futureworld in zijn ‘bagage’. Nu het retailkanaal zo goed als opgebouwd is, is het tijd om de promowereld te veroveren met de merken van 200 Fahrenheit. Merksynergie: Vlammen door samenwerking B uiten koken is populair. En sinds de pandemie is die populariteit alleen maar gestegen. De BBQ is nog altijd hoofdzakelijk een ‘mannending’, een typische boy toy, die goed staat in je overdekte ‘man-cave’ in de tuin met een lekker drankje in je hand, een mooi stuk vlees op het rooster, met houtsnippers met een smaakje en speciale houtskool. Het is voor ‘ons’ mannen dé manier om ons nog te onderscheiden. Fikkie stoken is ons domein. Hier zijn we goed in. Natuurlijk chargeer ik, maar toch zit er wel een kern van waarheid in. Jeroen vertelt lachend over een mailtje van een klant die zwaar teleurgesteld was. “Hij had zijn vrouw geleerd met The Bastard te koken en ze was er zo goed in, dat hij zich niet meer kon onderscheiden. Of wij daar iets aan konden doen.” Foodtruck festivals Het bekendste merk van 200 Fahrenheit is The Bastard, vroeger de The Black Bastard geheten, verwijzend naar het kolenzwart van de BBQ’s. Toen Jeroen zich realiseerde hoe heftig de naam klonk in het Engels, wijzigde hij de naam direct naar The Bastard: “We positioneerden ons als merk als het ondeugende jongetje, maar het was zeker niet onze bedoeling om racistisch te zijn. Toch moet ik bekennen dat al die negatieve publiciteit omtrent de naamgeving ons geen windeieren heeft gelegd. Onze naam in BBQ-land was wel gevestigd. Maar niet alleen door het naam incident. We gingen pas echt heel hard groeien toen Old Amsterdam ons meenam naar foodtruck festivals, waar ze de Old Burger introduceerde. Een hamburger met Old Amsterdam. Tijdens al die foodtruck festivals maakte Old Amsterdam gebruik van onze komado’s en we waren tevens te zien in een tv- commercial van Old Amsterdam. Dat heeft onze bekendheid een enorme boost gegeven”. Dealernetwerk De afgelopen jaren heeft 200 Fahrenheit, met name met het merk The Bastard enorm geïnvesteerd in het dealernet- werk in de retail. Met name bij de tuincentra en de grotere outdoor winkels zijn de merken van 200 Fahrenheit goed vertegenwoordigd. Inmiddels bestaat de merkenportfolio uit The Bastard, Grizzly en GrillGuru en is het bedrijf exclu- sief verdeler van Traeger Grills, Smokey Goodness, DeliVita en Grate Goods. Daarnaast distribueert 200 Fahrenheit BBQ gerelateerde producten, zoals rookhout, houtskool en BBQ sauzen. In het eigen "experience center" geven BBQ-toppers wekelijks workshops en masterclasses aan iedereen die meer wil leren over hoogwaardige BBQ. Kortom, er is alles aan gedaan om de BBQ-beleving invulling te geven. Nu is de tijd echter rijp om de promotionele markt verder te ontwikkelen.
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5