PromZ Magazine 1-2021
z 2021 - nummer 1 - www.promz.nl 63 Merksynergie: Vlammen door samenwerking Samenwerking Jeroen wil de promotionele markt echter niet op de tradi- tionele manier bedienen. “Het klinkt wellicht arrogant als ik het zeg, maar een BBQ tang vanuit China zoals bijvoorbeeld Jupiler een tijdje geleden op de markt bracht wil ik met mijn merk niet leveren. Hoe lucratief zo’n klus wellicht ook is. Ik ben echt op zoek naar win/win situaties voor merken met wie ik een samenwerking aanga. Je moet elkaar echt helpen in wat je wilt bereiken. Voor ons is het belangrijk om onze slogan ‘Let’s make BBQ great together’ – met een knipoog naar de laatste president van de VS – gezamenlijk invulling te geven. Ik wil structureel toe naar samenwerkingen met complementaire merken. Hoe kunnen we merksynergie bereiken, dat is de vraag? Het kan zijn dat we gezamen- lijk BBQ accessoires ontwikkelen of dat we gezamenlijk een activatieprogramma doen. Bijvoorbeeld onze samenwerking met KPN, waarbij accountmanagers een BBQ konden sparen. Daarmee sluiten we aan bij het ‘work hard play hard’ principe. Dat is waar veel bedrijven nu naar op zoek zijn.” BBQ content Een andere succesvolle samenwerking is die tussen Jeep en Traeger Grills. Op alle dealerevents verzorgde het BBQ merk het foodgedeelte. En zo zijn er meer succesvolle partnerships, onder meer met Albert Heijn maar ook met bijvoorbeeld biermerk Warsteiner. Toch ziet Jeroen nog groei in verdere samenwerkingen. “Kijk, je moet verder denken dan alleen de BBQ’s. Wij maken gigantisch veel content, onder meer voor onze koekboeken, waarvan we onlangs een tweede titel uitbrachten. Dat doen we samen met o.a. de bekende BBQ kok Jord Althuizen, met wie we ook het merk Smokey Goodness op de markt brengen. Ook in deze content kunnen we andere merken kwijt die goed bij ons passen. En wat te denken voor kwalitatieve BBQ accessoires. Ook daar kunnen we veel in doen en betekenen. Merken die vinden dat ze qua merkwaarden met ons overeenkomen mogen echt altijd contact opnemen om te kijken wat we voor elkaar kunnen betekenen.” Pandemie Corona heeft 200 Fahrenheit in eerste instantie even terug- geworpen, met name omdat de productie in China kwam stil te liggen. En daar begon corona natuurlijk. Inmiddels gaat het he goed, maar de fabrieken zitten gewoon helemaal vol met orders. “Je hoort mij echt niet klagen hoor”, zo stelt Jeroen. “Door corona heeft buiten koken een nog veel grotere vlucht genomen. Het nadeel is wel dat de productie zo vol zit, dat je eigenlijk weinig flexibel kunt zijn. Als nu een actie bedenkt met een BBQ, ben je pas over zo’n negen maanden aan de beurt. Je moet dus heel goed anticiperen op wat er in de wereld gebeurt op dit moment. Het is nu dan ook echt hele serieuze business voor ons en niet alleen een hobby meer zoals in de opstartfase van ons bedrijf. We doen nu net zoveel containers als in het begin BBQ’s in een jaar tijd.” Droom Ondanks dat het serieuze business is, blijft plezier wel hoog in het vaandel staan bij 200 Fahrenheit. En dat heeft natuur- lijk alles met de producten en merken te maken. Jeroen: “Wij verkopen eigenlijk helemaal geen BBQ’s en aanverwante pro- ducten. De beleving van buiten koken moet hetzelfde plezier geven als het gevoel dat je krijgt als je favoriete club wint op zondag. Dat gevoel verkopen wij en willen we overbren- gen samen met andere merken. Elkaar versterken en impact maken. Het gaat erom dat je dat gevoel dat ik net beschrijf kunt achterlaten bij mensen. Zo staat op mijn verlanglijstje om een kookboek te maken dat we bijvoorbeeld kunnen mee leveren met een krat bier. Waar in elk recept dat biertje de held is, maar natuurlijk wel gemaakt op een Basterd. Dan maak je impact bij mensen en kun je dat gevoel van buiten koken op een andere manier voor het voetlicht brengen. En als ik echt mag dromen, dan zie ik voor me dat we zelf een The Bastard biertje in zo’n stoer flesje op het schap in de supermarkt hebben. Een biertje dat perfect te ‘pairen’ is met allerlei lekkere BBQ recepten.” Oorspong kamado’s Amerikaanse soldaten namen aan het einde van de tweede wereldoorlog de eerste keramische BBQ’s mee uit Japan. Ze merkten al snel de voordelen van deze BBQ’s ten opzichte van de traditionele ketel BBQ’s. Door de goede isolatie van de kamado, was deze te gebruiken onder alle temperatuur omstandigheden. Onder con- stant lage temperatuur kon je vlees garen, waardoor alle smaak bewaard blijft. De Amerikanen gingen deze kamado’s snel namaken en zo werden merken als Big Green Egg en Joe Kamado geboren. “De beleving van buiten koken moet hetzelfde plezier geven als het gevoel dat je krijgt als je favoriete club wint op zondag.” 9
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5