PromZ Magazine 3 - 2021

z 2021 - nummer 3 - www.promz.nl 11 Spaarac t i e s H oe kunnen we orde scheppen in dit brede aanbod? We kunnen kijken naar type product (promotioneel textiel, kantoorartikelen, serviesgoed, etc.) maar daar schieten we niet zoveel mee op. We kunnen ze ook indelen naar prijsklasse. Dat blijkt uiteen te lopen van een paar cen- ten tot tientallen euro’s. Ook daar schieten we weinig mee op. Zinniger is het om promotionele producten in te delen naar de manier waarop ze in het commerciële proces ingezet worden. We kunnen promotionele producten dan verdelen in enkele hoofdgroepen. Bijvoorbeeld heel goedkope producten met een naam erop gedrukt die primair een communicatiefunctie hebben (‘reclameartikelen’). Verder is er de groep producten die fabrikanten gebruiken om hun klanten aan te zetten tot meer aankopen (‘premiums’). Tenslotte blijft er een gevari- eerde groep promotionele producten over, uiteenlopend van een Dopper als relatiegeschenk tot een met een naam bedrukt shirt voor een bedrijfsvoetbalteam. In een serie artikelen in dit magazine komen deze verschillende groepen allemaal aan de orde. We beginnen met promotionele producten waarvoor de consument kan sparen, al dan niet in specifieke winkels: de ‘spaaractie’. Hierbij zijn twee varianten mogelijk. Of je moet een aantal zegeltjes/aankoopbewijzen sparen die uiteindelijk recht geven op een specifiek cadeau, of je krijgt bij elke aankoop een onderdeeltje cadeau van een te sparen serie. Het begon met Verkade Spaaracties zijn gericht op consumenten die meerdere merken door elkaar heen kopen of meerdere supermarkten bezoeken. Wie het aanbod van de leveranciers van promotionele producten bekijkt, wordt al snel over- weldigd door het grote aantal zeer uiteenlopende producten dat als ‘promotioneel product’ wordt aangeboden. De verbindende factor bij dit aanbod is de bedrukking: promotionele producten kenmerken zich gewoonlijk door het feit dat er de naam van een fabrikant of winkelketen op afgedrukt is. Dossier Product PromotieZ: Spaaracties Om aan die groep consumenten meer te verkopen moet je niet eenmalig een cadeautje weggeven, maar kun je juist proberen de herhalingsaankopen op te voeren. En dan heb je meer dan één premium nodig. De sparende consument wordt dan trouwer doordat hij de spaarprestatie wil afmaken. Dit is geen nieuwe theorie, spaaracties worden al meer dan 100 jaar ingezet. In eerste instantie alleen door fabrikanten, maar ook al decennialang door winkelketens en supermarkten. De oerver- sie van spaaracties is het Verkade plaatjesalbum. Aan het begin van de 20e eeuw begon Verkade met het uitgeven van boeken over de natuur. De daarin in te plakken plaatjes kreeg je van de kruidenier als je een Verkade product kocht. In die tijd kon je nog met de kruidenier overleggen welk plaatje je miste. Dat kon ook bij andere spaaracties die na Verkade kwamen, maar toen er in de zestiger jaren bijna geen bedieningskruideniers meer waren, werden plaatjes voor de op dat moment gehouden acties in een dicht zakje geleverd. Verder is er niet veel veranderd: er zijn nog steeds plaatjesacties over de natuur (denk aan Freek Vonk en Albert Heijn), maar inmiddels zijn er ook voetbalplaatjes, ruim- tevaartplaatjes, etc. Kon je voor de Tweede Wereldoorlog nog je dubbele plaatjes naar Verkade opsturen en dan kreeg je de ontbrekende plaatjes terug, tegenwoordig zorgen supermarkten vaak voor een ruilmiddag in de winkel. In navolging van Verkade hebben andere fabrikanten spaaracties ontwikkeld. Al voor de Tweede Wereldoorlog zette Douwe Egberts een spaarzegel (‘10 punten’) op al haar verpakkingen. Met die punten kon je naar speciale Douwe Egberts winkels om ze daar om te wisselen voor allerlei koffie- en thee-gerelateerde pro- 8

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5