PromZ Magazine 3 - 2021

z 2021 - nummer 3 - www.promz.nl 29 Over genot en geluk 9 op basis van kruiden. KIN Euphorics ontwikkelde er enkele die de geest verheffen en het lichaam ontspannen.” Zingeving Het vierde genotskwadrant purpose ten slotte, duikt in op het groeiende verlangen naar zingeving. Bij consumeren -of dit nu vliegen of het eten van vlees is- komt schaamte steeds vaker om de hoek kijken. Daarom gaan we, vertelt de trend researcher, meer op zoek naar producten en diensten met een positieve impact die de wereld daadwerkelijk een beetje beter maken. “Een mooi voorbeeld is hoe het Braziliaanse merk Cervejaria Colorado de prijs van zijn bier AmazÔnica laat fluctueren op basis van het verdwijnen van bomen in het Amazonegebied. Geen ontbossing is geen prijsstijging. Je kunt natuurlijk zelf ook onderzoeken of (de keuze voor) een product ook anderen goed doet.” Sprankelende dranken Naast algemene trends in genot en behoeften, zijn ook product- groepen zelf natuurlijk onderhevig aan trends. De nog steeds razend populaire geschenken uit de food- en drankcategorie maken uiteraard net zo goed ontwikkelingen door. Niet voor niets ziet de inhoud van het kerstpakket er in 2021 anders uit dan pak ‘em beet twintig jaar geleden. “Een grote trend die we in food zien is dat de ontvanger het artikel in kwestie vaak nog niet kent terwijl het meestal niet van ver komt”, zegt foodtrend-analist Anneke Ammerlaan van Vision on Food, dat bedrijven ondersteunt met visie en strategie voor hun productportfolio. “Producten met een bijzondere smaak of verhaal doen het goed. Een standaard zak borrelnoten en een gevacumeerd stuk ‘gewone’ kaas spreken minder tot de verbeelding omdat die ook in de supermarkt verkrijgbaar zijn. Hoewel een speciale verpakking wel wat goedmaakt, is het leuker om op zoek te gaan naar een product dat iets extra’s heeft. Tegenwoordig barst het van de leuke kaasboerderijen. Daar kun je iets mee.” Daarnaast is het met alcoholvrij echt scoren, vervolgt ze. Reden waarom een bijzondere alcoholvrije champagne bij een deel van de mensen een schot in de roos kan zijn, net zoals andere spran- kelende niet-alcoholische aperitieven. “Het is de bedoeling dat de ander even stilvalt en dat bereik je met iets aparts. Ook kom- bucha-achtige dranken zijn daarom prima om cadeau te doen.” Plantaardig Het sorteren van een verrassingseffect is dus ook in food and bever- ages een belangrijke pijler. Dat kan op verschillende manieren. Ook met plantaardige producten bijvoorbeeld. Ze krijgen een steeds vastere voet aan de Nederlandse grond. Vegan bonbons, plant- aardige patés en chips op kikkererwtbasis kunnen perfect dienen als een geschenk dat net even anders is dan anders. Zoals vermeld, gaat de wind van lokale artikelen en streekpro- ducten die al enige tijd over ons land waait volgens Ammerlaan voorlopig niet liggen. Al geldt ook voor de producten die niet van ver komen dat ze moeten prikkelen, zegt ze: “Lokale bieren kennen de meeste mensen nu wel. Bovendien moet er echt sprake zijn van een goed verhaal; niet van een product dat zowel uit de ene pro- vincie als de andere kan komen maar stiekem uit één en dezelfde fabriek rolt. Wees creatief, en denk daarom liever aan iets speciaals zoals een prijswinnende cider van een Nederlandse appelteler.” Sharing is caring Ook de setting waarin lekkernijen op tafel komen krijgt steeds meer aandacht. Dat een deel van de Nederlanders zich graag inspant om het thuis gezellig te maken is eveneens iets waar bedrijven volgens Ammerlaan iets mee kunnen. Al haast ze zich erbij te zeggen dat er ook hierbij goed over het product moet worden nagedacht. “Kies voor mooie kwaliteit. Mensen willen niet meer worden opgezadeld met opvullers en daarommoet je goedkope, overbodige en niet-duurzame producten zeker ver- mijden. Bovendien is er sprake van een deel-trend en kun je dat eenzame kopje of schaaltje beter vergeten. Doe er liever twee cadeau, of kies voor vier mooie, kleine kommetjes. Veel mensen vinden het bovendien leuk om zelf aan de slag te gaan. Hierop is in te spelen met de ingrediënten voor een smakelijk gerecht die je op een leuke manier verpakt. Zelf ontving ik afgelopen zomer asperges die waren gewikkeld in een prachtige theedoek. Dat is een leuke verrassing. Er is over nágedacht.” Fotocredits: Maria Bodil. Fotocredits: Roos van Leeuwen. Anneke Ammerlaan Kim Timmer

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5