PromZ Magazine 3 - 2021
z 2021 - nummer 3 - www.promz.nl 33 8 En groene cadeaukaarten zijn helemaal booming! De cijfers Dat blijkt ook uit de cijfers. Eén van de personen die de cadeau- kaartencijfers al jaren nauwkeurig in de gaten houdt, is Tamar de Leeuw. Als voorzitter van BrancheVereniging Cadeaukaarten Nederland (BVCNL) en als CEO van Wonderbox NL, de nummer twee in Europa op het gebied van beleveniscadeaus en cadeau- kaarten, weet ze precies wat er in de markt speelt. Om een idee te krijgen van de omvang en de belangen in de cadeaukaartenbranche heeft De Leeuw de belangrijkste cijfers op een rijtje gezet. De cijfers komen uit de jaarlijkse cadeaukaarten- monitor, editie 2020, van marktonderzoekbureau GFK: 1. De totale omzet in de cadeaukaartenbranche lag in 2020 in Nederland op 1,5 miljard euro. 2. In 2020 gaf 44% van de consumenten aan dat de laatste cadeaukaart die ze hadden ontvangen een cadeau van hun werkgever was. In 2018 was dit nog 23%. 3. In de decemberperiode 2020 is voor 160 miljoen euro aan cadeaukaarten verkocht. 4. Bijna de helft daarvan, 76 miljoen euro, betrof b-to-b orders 5. De waarde van een gemiddeld kerstcadeau is opgelopen van 42,80 euro per persoon in 2015 tot 55 euro in 2020. Dit is een stijging van 28,5%. 6. In 2020 is het segment ‘keuzeconcepten’ met maar liefst 53 procent gegroeid ten opzichte van 2019. Keuzeconcepten zijn cadeaukaarten/giftboxes waarbij de ontvanger de vrijheid krijgt om uit een brede range aan fysieke cadeaus, belevenis- sen en andere cadeaukaarten te kiezen. 7. Het kerstgeschenk dat medewerkers het liefst van hun werk- gever krijgen is een cadeaukaart (52 procent). 8. Hoe de verhoudingen tussen ‘groene’ en ‘gewone’ cadeau- kaarten liggen, is nog niet uitgezocht. Maar dat groene cadeaukaarten booming zijn, daar is iedereen in de branche het over eens. Groen is de trend Er is een trend gaande dat maatschappelijk betrokken bedrij- ven en instellingen - of bedrijven die dat imago willen uitstralen - ‘duurzaamheid’ in elk onderdeel van hun bedrijfsvoering door- voeren. Dat geldt dus ook voor het geven van geschenken. “Een goed voorbeeld is energieconcern Vattenfall”, vertelt De Leeuw. “Vattenfall wil uitstralen dat duurzaamheid hun hoogste prioriteit heeft. Daarom bieden ze grotendeels duurzame cadeaus en cadeaukaarten aan in hun cadeaushop. Uiteraard weten ze dat niet al hun klanten op duurzame cadeaus zitten te wach- ten, maar als bedrijf hebben ze die keuze gemaakt. Daarom vind je in hun shop vooral zaken als zelfklevende buisisolatie, led- lampen, een donatie aan De Zonnebloem en een regentonset. Daarnaast kunnen klanten nog altijd kiezen voor airpods en een accu schroefmachine. Maar de verhouding schuift wel steeds meer richting groen.” Groene cadeaukaarten Steeds meer bedrijven kiezen er dus voor om groene cadeaus te geven. Ook bedrijven die nog niet helemaal ‘om’ zijn, geven steeds vaker de mogelijkheid om, naast het gebruikelijke aanbod, ook voor groene cadeaus te kiezen. Onder groen verstaan we: duurzaam, maatschappelijk verantwoord, fairtrade, sociaal, niet belastend voor het milieu, recyclebaar, eco-vriendelijk, biologisch en zo verder. Logischerwijs komen er ook steeds meer groene cadeaukaarten en groene cadeauconcepten op de (promotionele) markt. Ondernemers die als één van de eersten in dat groene gat sprongen zijn Jolanda Koedood en Martine Tempels, en Peter Dubbeldam. Koedood is oprichter van het kerstkeuzeconcept de Greengiftbox. Daarnaast heeft ze samen met businesspartner Martine Tempels Gifts With Impact, een agentschap voor duur- zame (relatie)geschenken. Op maandag 1 november lanceerde het tweetal de Gift For Good Card: de duurzame cadeaukaart die je kunt inwisselen voor duurzame cadeaus van eigen bodem. Koedood: “Wij willen een groot podium bieden aan mooie kleine duurzame Nederlandse ondernemers, zoals Blossombs, EcoWings en Rescued. Met de Gift For Good cadeaukaart weet je als bedrijf zeker dat je een mooi en vooral goed cadeau geeft. De ontvanger kan zelf kiezen bij welke van de bij ons aangesloten duurzame webshops hij of zij de kaart verzilvert.”
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5