PromZ Magazine 3 - 2021

z 2021 - nummer 3 - www.promz.nl 37 8 En groene cadeaukaarten zijn helemaal booming! Plastic rommel Het is inmiddels zo’n zes jaar geleden dat Koedood in het groene gat sprong. “Ik had lang in de promotionele business gewerkt en wilde niks meer te maken hebben met plastic rommel. Uiteindelijk kreeg ik via een klant toch weer de vraag om kerst- pakketten te verzorgen en ging het bloed weer stromen waar het niet gaan kon. Ik besloot om alleen nog maar te werken met producten die bijdragen aan een betere wereld. Zo ontstond de Greengiftbox. Het werd mijn missie om de Nederlandse promo- tionele branche te laten zien dat groen niet alleen goed is, maar ook heel leuk. Er zijn zoveel mooie hippe trendy leuke producten… als je er eenmaal in duikt gaat er een wereld voor je open. Drie jaar geleden startten Martine en ik met Gifts With Impact. Het was best een gok, want duurzaamheid was toen nog niet zo hip als nu. Maar inmiddels loopt het als een speer.” Tempels: “In het begin moesten we natuurlijk veel uitleggen: over de producten, de prijzen, de producenten. Het verhaal bij groene producten is heel belangrijk. De reactie die we vaak hoorden was: ‘Jullie hebben echt mooie producten, maar ik denk niet dat mijn klanten die prijzen willen betalen.’ Tegenwoordig krijgen we dat soort reacties veel minder. Integendeel: we krijgen juist meer kritische vragen. Zijn de producten echt duurzaam? Hoe worden ze gemaakt? Zijn ze recyclebaar? Dat soort vragen vinden wij alleen maar prachtig, het geeft aan dat de branche bewus- ter wordt. Eerst was duurzaam hip, nu wordt het beschouwd als noodzakelijk, als normaal.” Mijlpaal Op dit moment liggen de cadeaus van Gifts With Impact en de Gift For Good Cards in vrijwel alle promotionele showrooms van Nederland. Via de wederverkopers van kerst- en relatiegeschen- ken is er veel animo voor de kaart. Koedood: “We horen dat steeds meer werkgevers de behoefte hebben om hun werkne- mers iets duurzaams te geven, maar dan wel iets dat iedereen leuk vindt. Met de Gift For Good Card kan de ontvanger zelf kiezen, dat spreekt veel bedrijven aan. Ondertussen dromen wij alvast wat verder, onze volgende stap wordt om de Gift For Good Card ook in het consumentencircuit te lanceren.” Hoe is de verhouding tussen green gifts en normale gifts vol- gens Tempels en Koedood? “Oei, dat is moeilijk te zeggen. Wij doen natuurlijk alleen maar in groene cadeaus. Maar als we een inschatting moeten maken, denk ik dat de verhouding vorig jaar 20/80 was. En ik denk dat het dit jaar al 30/70 is. Dat is dus een enorme stijging. We zien het ook aan onze omzet. Drie jaar gele- den zaten we nog op nul en nu kunnen we echt al een boterham verdienen. Het is gewoon een ontzettend fijn gevoel om je brood te kunnen verdienen met producten die de wereld een beetje mooier maken.” Onderscheidend Peter Dubbeldam heeft dezelfde ervaring. “In 2006 ben ik begonnen met Kadobon Online”, vertelt hij. “We geven onze eigen cadeaukaarten uit en ontwikkelen concepten die onder- scheidend zijn ten opzichte van bestaande cadeaukaarten. We hebben bijvoorbeeld de Magazinebon.nl, Parfu m-bon.nl, NationaleDierenbon.nl, Nationale-Goededoelenbon.nl, Baby- bon.nl , NationaleTrouwbon.nl, Kerstbon.nl en KadobonOnline. nl, onze Keuze Kadobon.” In 2017 lanceerde Dubbeldam daarnaast de Nationale- GroeneKadobon.nl. Volgens hem waarderen mensen het steeds meer als de organisatie waarvoor ze werken, actief bijdraagt aan een betere wereld. “We merken dat de Nationale Groene Kadobon voor veel bedrijven een ideaal duurzaam (kerst) geschenk is”, vertelt hij. “De Nationale Groene Kadobon is een honderd procent duurzame cadeaubon die je zowel fysiek als digitaal kunt aanschaffen en besteden. De kaart biedt keuze uit producten en cadeaus die zijn gemaakt met respect voor mens, dier en milieu. Maar dat is nog niet alles. De hele keten rondom de kaart is volledig duurzaam, van inkoop bij erkende ecologische en fairtrade leveranciers tot duurzame verzending en verpakking. Uiteraard is de cadeaukaart zelf ook plasticvrij. Tot slot wordt één procent van elke verkochte groene cadeaubon automatisch gedoneerd aan de Plastic Soup Foundation. Ook is er de mogelijkheid om de bon gedeeltelijk of geheel aan de Foundation te doneren.”

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5