PromZ Magazine 3 - 2021
z 2021 - nummer 3 - www.promz.nl 39 9 En groene cadeaukaarten zijn helemaal booming! Duurzame webshops Dubbeldam vertelt dat De Nationale Groene Kadobon samen- werkt met twee duurzame webshops: ikshopgifvrij.nl en ikshopfair.nl . “De eerste biedt duurzame producten die niet alleen beter zijn voor het milieu, maar ook voor onze gezond- heid. Alle producten zijn vrij van plastics en gifstoffen. Op de site vind je bijvoorbeeld duurzame producten in de categorie eten en drinken, maar ook natuurlijke cosmetica en veilig speelgoed. De webshop Ikshopfair.nl biedt fairtrade lifestyle producten, zoals sieraden, handgemaakt servies, tassen en woonaccessoires. Om meer bewustwording over een duurzame en gezonde lifestyle te creëren, plaatsen we bovendien informatieve content op de websites.” De Nationale Groene Kadobon bestaat nu vier jaar. Hoe is ver- houding tussen de groene cadeaukaart en de andere kaarten? Dubbeldam: “Tot onze blije verbazing zien we de omzet van de groene kaart ieder jaar stijgen. Sterker, de Groene Kadobon is nu onze belangrijkste cadeaukaart. 60% van onze omzet komt van de Groene Cadeaukaart en 40% komt van alle andere kaarten bij elkaar.” Zo gek niet bedenken De groeiende populariteit van cadeaukaarten heeft wellicht ook te maken met de enorme verscheidenheid die er tegenwoordig is. Bleef het assortiment een paar jaar geleden nog steken bij een bol.com kaart, een dinerbon of een bioscoopbon, tegenwoordig kun je het zo gek niet bedenken of er is wel een kaart voor. Diner, klus, beauty, huis, tuin, wellness, parfum, auto, speelgoed, baby, unieke belevenissen, luxe hotelovernachting en ga zo maar door… er komt geen eind aan de mogelijkheden. “En dat is dus de kracht van de cadeaukaart”, vertelt De Leeuw. “In Nederland hebben we een lange traditie van geven. Met een goed gekozen cadeau laat je zien: ‘Ik vind jou waardevol en daarom heb ik mijn best gedaan om een cadeau te vinden dat echt bij jou past.’ In de consumentenmarkt is het natuur- lijk makkelijker om die persoonlijke touch te geven dan in de bedrijfswereld. Met een specifieke cadeaukaart geef je als bedrijf toch een persoonlijk cadeau waarmee medewerkers en relaties oprecht blij zijn.” Ontzorging Een bijbehorende trend is dat er steeds meer platformen komen waarbij werkgevers volledig ontzorgd worden. Verjaardagen, promoties, jubilea, trouwen, baby’s, Kerst, Nieuwjaar, Pasen… alle mogelijke geefmomenten kunnen in het systeem worden ingevoerd. Het bedrijf achter het platform verzorgt vervolgens - in overleg met het bedrijf - wie wanneer welke cadeaukaart of giftbox krijgt. De Leeuw: “Diverse leden van de branchever- eniging bieden een dergelijk platform aan.” Dubbeldam biedt ook zo’n platform aan. “Bedrijven vinden het heel handig om het geven van cadeaus uit handen te geven, we nemen dat graag van ze over. Vanaf vijfhonderd cadeaukaarten kunnen we de kaarten en de webshops helemaal personaliseren in de huisstijl van het bedrijf. Bovendien kun je de cadeaukaart voorzien van een gratis persoonlijke tekst voor de ontvanger. Een cadeaukaart hoeft dus helemaal niet onpersoonlijk te zijn. Uiteraard proberen we onze klanten zoveel mogelijk richting de groene kaart te bewegen, al willen we natuurlijk niets opdrin- gen. Gelukkig hoeven we daar steeds minder moeite voor te doen.”
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5