PromZ Magazine 3 - 2021
z 2021 - nummer 3 - www.promz.nl 43 8 M aar eerst even wat achtergrondinformatie over IGC. IGC doet de inkoop van promotionele pro- ducten en relatiegeschenken voor internationaal georiënteerde klanten. Multinationals dus. Het is onderdeel van een netwerk van 50 soortgelijke bedrijven verdeeld over 45 landen. Daarnaast ontwikkelt het bedrijf producten voor de retailmarkt in opdracht van klanten. Soraya kwam in 2015 als marketingcommunicatie medewerker binnen bij IGC, maar is tegenwoordig dus sustainability manager binnen het bedrijf. “Het is mijn taak om alle stakeholders als sales en inkoop te voorzien van informatie over materialen, processen en pro- ducten. Een inkoper van de opdrachtgever komt bij mij met vragen over wetgeving en ik moet dat intern vertalen naar te ondernemen acties om met onze producten aan die wetgeving te voldoen.” Wat was het doel van je onderzoek? “Ik wilde antwoord op de vraag wat de uitdagingen en kansen zijn op het gebied van duurzaamheid in de promotionele producten markt. Maar ook hoe kunnen we die uitdagingen omzetten in kansen. Daartoe heb ik heel veel mensen uit de industrie gespro- ken en heb ik getracht daar zo objectief mogelijk mee om te gaan. Sustainability wordt door iedereen in onze wereld benoemd als megatrend, maar is dat ook zo? Het is grappig om te zien hoe kritisch mensen zijn op hun eigen rol in dit geheel. Ze betrekken Soraya van den Broek is sustainability manager bij IGC in Rotterdam. Ik bezoek haar in de prachtige voormalige Van Nelle fabriek, waar distributeur IGC gevestigd is om te pra- ten over haar afstudeerscriptie. Zij rondde onlangs het Executive Program Corporate Social Responsibility aan de Erasmus Universiteit met een onderzoek naar sustainability binnen de promotionele producten branche. Transparantie, samenwerking en kennis delen voorwaarden verduurzaming van de markt het vaak op zichzelf maar zien het grotere geheel vaak niet. Veel mensen hebben het over de impact op milieu of op klimaatver- andering, maar de sociale impact of het belang van een gezonde en veilige werkomgeving hoort er ook allemaal bij. Tot slot wilde ik weten welke kant we opgaan in de toekomst.” Ben je verbaasd over de antwoorden? “Niet zozeer verbaasd maar wat ik opvallend vond was het zelf kritisch vermogen van heel veel mensen. Ze beseffen dat er veel gebeuren moet, maar mensen zijn heel reactief nog. Dat zeg- gen ze zelf ook. Als oplossing zien ze veelal samenwerking, ook met mensen en bedrijven buiten de industrie. En daar ben ik zelf inmiddels van overtuigd. Als we verder willen komen en dat moet, want we hebben geen ‘planet B’, dan moeten we bereid zijn samen te werken en kennis te delen. De oude gedachte van copyright moet je bij sustainability helemaal loslaten, willen we tot oplossingen komen. Voor onze branche zal dit een hele grote verandering zijn. Nu zijn we heel erg gesloten en niet gericht op het delen van kennis. Maar dat willen de mensen die ik gesproken heb voor mijn onderzoek allemaal wel. ‘The way to walk the talk is collabaration’.” Over dat delen van kennis ben ik dan weer verbaasd. De meeste bedrijven in onze industrie werken toch vooral zelf aan duurzame oplossingen als bijvoorbeeld carbon footprint trackers.
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5