PromZ Magazine 3 - 2021
z 2021 - nummer 3 - www.promz.nl 45 Transparantie, samenwerking en kennis delen voorwaarden verduurzaming van de markt 9 “Ik snap wat je bedoelt. Iedereen ziet duurzaamheid nu nog als marketingtool. Maar zodra duurzaamheid urgent en zelfs noodzakelijk wordt, verandert die opstelling. De mensen die ik gesproken heb, zien dat punt naderen en daarom zijn ze enthou- siast over kennisdeling en samenwerking. De competitieve focus moet liggen op design of op ander onderscheidend vermogen. Duurzaamheid is een must en daarom generiek en mag dus geen manier zijn om marketing te bedrijven of je te onder- scheiden van de concurrentie. Eigenlijk zitten we allemaal met dezelfde uitdaging en niemand heeft alle antwoorden. Daarom zien vakgenoten samenwerking als een belangrijke oplossing voor het probleem.” Hoe denk je over certificering en is dat aan bod gekomen in je onderzoek? “Niet heel specifiek, maar ik heb er natuurlijk wel een mening over. Ik denk dat elke vorm van certificering goed is omdat het mensen dwingt na te denken over de impact van hun handelen. Alleen als je zo’n assessment doet, ga je nadenken over je proces- sen. Wat niet wil zeggen dat je als klant blind mag varen op elk certificaat. Veel audits zijn eenmalig en vooral op procesniveau, terwijl er ook gekeken zou moeten worden naar de praktijk. Je ziet daar ook wel een kentering in, valt me op. Daarnaast zou het goed zijn als we binnen de branche iets zouden hebben dat breed gedragen is. De PPP is daar met EcoVadis natuurlijk ook druk mee. Maar dat zit dan weer vooral op de processen…” Wat zijn de belangrijkste conclusies uit je onderzoek? “Dat zijn er nogal wat. Het belangrijkste is denk ik dat we kritisch moeten zijn. Niet klakkeloos aannemen dat iets zo is, maar door- vragen. Vraag naar materialen, transport en de manier waarop dingen gemaakt zijn en vervolgens of ze hergebruikt kunnen worden. Wees nieuwsgierig. Die omslag moet iedereen in het vak maken. Daar hangt nauw mee samen dat er meer kennis moet komen over al die aspecten van duurzaamheid. Verder is een duidelijke conclusie dat je met de inzet van duurzaamheid als marketingtool het niet gaat redden. Je moet een intrinsieke motivatie hebben om zaken te veranderen en duurzaamheid in te zetten. Verder zie je dat de behoefte aan Life Cycle Analysis groot is, dat het vak echt bezig is met circulariteit en dat tracea- bility een item is.” Wat heb je zelf overgehouden aan je onderzoek? “Voor mij persoonlijk waren de verhalen het mooiste. Storytelling kan verduurzaming van de branche enorm helpen. Ik kan ademloos luisteren naar hoe een fabrikant in staat bleek om bijvoorbeeld milieuvriendelijke inkten te ontwikkelen om ver- volgens met een enorme besparing van water katoen te verven. De innovatiedrang en het creatieve vermogen binnen de branche is groot en ik ben dan ook hoopvol dat we met zijn allen het tij gaan keren. Iedereen heeft dezelfde uitdagingen of je nu in de promotionele producten, de luchtvaart of de auto-industrie zit. Daarom moeten we samenwerken en kennis willen delen. Mochten mensen trouwens interesse hebben in mijn onderzoek, dan ben ik natuurlijk bereid om deze te geven.” Met hoopvol bedoel je dat de toekomst op sustainability gebied een zonnige is? “Jazeker, als je niet hoopvol bent, moet je niet in dit vak zitten. Natuurlijk kun je overal wel negatief over denken, maar het heeft zo weinig zin. Je kunt het vak beter van binnenuit veranderen op een positieve manier. Er gebeurt heel veel en dat moeten we toejuichen. Natuurlijk, het kan altijd beter. Maar we zijn écht op de goede weg.” Wie interesse heeft in het onderzoek van Soraya kan een mail sturen naar: soraya.vandenbroek@igc-international.com 1 Sustainability & The Promotional Products Industry By Soraya van den Broek - CSR & Quality Manager at IGC International Erasmus University Rotterdam Erasmus School of Economics Executive Program Corporate Social Responsibility October 2021
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5