PromZ Magazine 3 - 2021
52 I n 2020 verwachtten de opdrachtgevers dat hun budget voor promotionele producten (inclusief relatiegeschen- ken, reclameartikelen, etc.) in 2021 zouden stijgen met gemiddeld 4,2%. In het Opdrachtgeversonderzoek van 2021 is gevraagd naar de werkelijke budgetontwikkeling in het afgelopen jaar. Dan blijkt dat er sprake is geweest van een veel forsere budgetstijging dan verwacht: de budgetgroei voor promotionele producten kwam in 2021 uit op +10,5%. Dat is niet alleen prettig voor de leveranciers van promotionele pro- ducten (die zich in 2020 nog geconfronteerd zagen met een gemiddelde budgetdaling van meer dan 13%), het betekent ook voor de opdrachtgevers dat zij op veel ruimere schaal acti- viteiten met promotionele producten konden uitvoeren. Er zijn maar weinig opdrachtgevers die in 2021 te maken hadden met een dalend budget, zoals uit tabel 1 blijkt. Overigens maakt die tabel ook duidelijk dat niet iedere opdrachtgever gedetail- Vorig jaar, eind 2020, stond het jaarlijkse PromZ Opdrachtgeversonderzoek voor een belang- rijk deel in het teken van corona. De effecten die corona had op de economie werkten vrij genadeloos door in het gebruik en de inzet van promotionele producten. Budgetten werden gekort door onzekerheid over de afloop van de coronacrisis, maar de behoefte aan pro- motionele producten nam ook af omdat er door de lockdowns veel minder gelegenheden waren waarbij je ze kon inzetten. De vraag is uiteraard welke uitkomsten het door onder- zoekbureau One Question gehouden PromZ Opdrachtgeversonderzoek 2021 zou opleveren. PromZ Opdrachtgeversonderzoek 2021 DOOR ED VAN EUNEN Bij veel opdrachtgevers is corona alweer achter de rug leerd op de hoogte is van de totale budgetten voor promoti- onele producten binnen hun bedrijf: die worden immers vaak verspreid over meerdere afdelingen ingekocht. Nu is het niet zo moeilijk om na een rampjaar als in 2020 het daaropvolgende jaar weer budgetgroei aan te tonen. De vraag is natuurlijk of straks in 2022 de budgetten voor promotionele producten weer terug zullen zijn op het niveau van vóór de coron- acrisis. Tabel 2 laat zien dat dit ruimschoots het geval zal zijn in 2022. Uiteraard zijn er ook de nodige onzekerheden bij deze voorspellingen. Immers, op het moment dat de vragenlijsten voor het Opdrachtgeversonderzoek binnen waren maakte de regering bekend dat er weer nieuwe beperkende maatregelen van kracht zouden zijn (2 november). Deze beperkende maatregelen (en eventuele maatregelen die nog gaan komen) kunnen uiteraard invloed hebben op het verwachte budget voor 2022 en misschien zelfs nog wel op de te besteden budgetten in de laatste twee maanden van 2021. De tijd zal het leren. De rol van leveranciers In Nederland zijn veel leveranciers van promotionele producten actief, die leveren aan vele duizenden opdrachtgevers. Meestal werken opdrachtgevers met meer dan één leverancier en het is vrij gebruikelijk dat ze met enige regelmaat nieuwe leveranciers aantrekken en afscheid nemen van anderen. Gemiddeld neemt jaarlijks ongeveer de helft van de opdrachtgevers afscheid van één of meer leveranciers en stapt geheel of gedeeltelijk over op 2021 2020 Is gedaald 9 31 Is gelijk gebleven 41 26 Is gestegen 28 13 Weet niet 22 30 Totaal 100 100 Tabel 1: Budget opdrachtgevers, 2020-2021
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5